Edukace

 ? 

Dentální hygiena etapa

Zubní prevence:

  • soubor metod a opatření, kterými lze zabránit vzniku onemocnění dutiny ústní a jejich komplikacím
  • poškození zubního zdraví je v 90% věcí zanedbané prevence a neinformovanosti
  • dědičnost může mít vliv na vznik zubního kazu, zánětu dásní či parodontitidy z 5-10%. Dědičností podmíněné může být složení tvrdých zubních tkání, imunitní systém. Při správné zubní hygieně lze vznik onemocnění i u těchto jedinců minimalizovat.

Cíle zubní prevence:

  • zabránit vzniku zubního kazu, zánětu

Postupy zubní prevence:

  • správná motivace
  • informace v oblasti dentální hygieny, výživy a fluoridace
  • správné techniky péče o chrup
  • správné pomůcky k dentální hygieně

Rozdělení zubní prevence dle věkových skupin a rizika:

  1. děti od narození do 6 let:
    rizikem je malá zručnost při čištění zubů, neschopnost pochopit škodlivost cukrů
  2. děti 6 – 15 let:
    rizikem je malá motivace k péči o zuby a k omezení sladkostí
  3. duševně a tělesně hendikepovaní:
    rizikem je chybějící úsudek, nízká zručnost, závislost na pomoci jiných osob
  4. těhotné ženy:
    riziko představují zlozvyky, zvracení, emoční změny, přejídání se, chuť na sladké
  5. klienti v nemocnici, domácí péči, v ústavu:
    riziko postižení chrupu u těžkých celkových onemocnění, např. u DM, AIDS, nádorových onemocnění, u lidí se sníženou imunitou
  6. staří a nemocní:
    rizikem je snížená manuální zručnost, senilita, nevyvážená strava

(Kovaľová a kol., 2010, str. 14)

Edukační anamnéza

  • Alergie
  • Kouření
  • Těhotenství
  • Přenosná onemocnění – herpes, hepatitida, AIDS
  • Užívané léky – antikoagulantia, ATB, cytostatika, léky s blokátory – vedou k hyperplázii gingivy
  • Aktuální stav – změny v ústech, obtíže
  • Stav dutiny ústní:
    • krvácení dásní při čištění zubů
    • nepříjemný zápach z úst
    • zuby citlivé na teplé, studené, sladké, na tlak
    • bolesti v oblasti úst
    • snímatelné náhrady, rovnátka, implantát
  • Možná poranění:
    • skřípání zubama
    • úraz zubů
    • úraz čelisti
    • poškození zubní náhrady
    • okusování předmětů
  • Čištění zubů:
    • současné postupy, které klient používá
    • zubní kartáček – jaký, jeho stav, tvrdost
    • další pomůcky při čištění zubů – zubní nit, mezizubní kartáček, ústní voda, párátka aj.
  • Stav sliznic:
    • popraskané koutky
    • suché sliznice – pocit sucha v ústech
    • povleklý jazyk
    • oteklé dásně
  • Slinné žlázy
  • Zuby:
    • vzhled chrupu – matný nebo lesklý
    • kazy
    • korunky
    • můstky
    • totální náhrada
    • rovnátka
    • fixní aparát
    • zubní plak
    • zubní kámen
    • prořezávání zubů
    • anatomické anomálie, anomálie postavení zubů
  • Výživa:
    • doba demineralizace a remineralizace v průběhu 24 hodin (demineralizace je celková doba, po kterou působí kyseliny na zub po příjmu cukru)
    • cukry v jídle a pití (cca za 2 minuty po jídle dochází k poklesu pH v ústech a pokles trvá 30-45 minut po ukončení jídla)
  • Fluoridace:
    • příjem fluoridů v jídle, nápojích
    • fluoridové tablety
    • zubní pasta
    • ústní voda

Edukační diagnózy

  • Hledání zdravého životního stylu
  • Ochota doplnit deficitní znalost
  • Ochota ke zlepšení výživy
  • Ochota získat deficitní dovednosti

Edukační cíle

a) kognitivní oblast

  • Klient zná stav svého chrupu.
  • Klient popíše vhodné pomůcky a postupy v dentální hygieně.
  • Klient umí vyjmenovat vhodné a nevhodné potraviny a nápoje vzhledem k zubnímu zdraví.
  • Klient vysvětlí účinek fluoridů, jejich zdroje.

b) afektivní oblast

  • Klient chápe nutnost dodržování pravidelné a systematické ústní hygieny pro zachování zubního zdraví.
  • Klient chápe nutnost dodržovat všechna doporučení.

c) psychomotorická oblast

  • Klient předvede správnou techniku čištění zubů s ohledem na svůj věk a stav chrupu.
  • Klient vybere a použije vhodné pomůcky.

Edukační intervence

Poučit klienta o možných onemocněních dutiny ústní

  • Zubní kaz:
    • Mechanizmus vzniku:
      • zubní kaz způsobují kariogenní mikroorganizmy, které dokážou přeměnit zkvasitelné cukry v zubním povlaku (glukóza, fruktóza, sacharóza, škrob) na organické kyseliny, jejichž působením dochází k rozpouštění zubní skloviny = odvápňování (demineralizace)
      • projevem odvápňování je vznik bílé skvrny na povrchu skloviny
      • dochází-li k dalšímu odvápnění, přechází zubní kaz do zuboviny a zub začíná být citlivý na změny teploty, chemické podněty (kyselé, sladké)
      • další průnik mikroorganizmů směrem k zubní dřeni se projeví zvýšenou bolestivostí a může způsobit zánět zubní dřeně
    • Ošetření:
      • V počátečním stádiu bílé skvrny lze proces demineralizace ještě zastavit. Může docházet k remineralizaci, kdy se vápník vychytává do struktur zubní skloviny. K tomuto ději může docházet jen na čistém povrchu zubu (bez plaku) za pomoci slin (obsahují vápník) a fluoridů. Proto je tak důležité množství fluordů v potravě.
      • V případě, kdy zubní kaz projde větší částí skloviny, je tento děj již nevratný a léčba se provádí odstraněním kazu a náhradou různými výplňovými materiály.
      • Při zasažení celé hmoty zubu je třeba odstranit zubní dřeň a dřeňovou dutinu vyplnit speciálními materiály. V některých případech je třeba zub krýt korunkou. V případě rozsáhlé destrukce zubu je nutné provést i jeho extrakci.
  • Zánět dásní:
    • Bakterie v ústech mohou poškozovat parodont (závěsný aparát zubu). Organizmus se tomuto poškozování brání zánětem.
    • Projevy - zarudnutí, otok, prosakování až krvácení dásní. Nedochází ke ztrátě kostní hmoty (bez nálezu na rtg. snímku).
  • Parodontitida:
    • Pokud není léčen zánět dásní včas, dochází k dalšímu, hlubšímu poškozování závěsného aparátu zubu. Zánět tak postupuje do hloubky a poškozuje zubní cement, uchycující vazy a přilehlou kost. Vzniká tak prostor mezi dásní a zubem – parodontální chobot, což je jeden z příznaků parodontitidy. Neléčená parodontitida následně vede k postupné ztrátě upevnění zubu, k úbytku kostní tkáně (nález na rtg. snímku), k zvyšování jeho viklavosti až po jeho úplnou ztrátu (vypadnutí).
    • Častým příznakem parodontitidy je přítomnost zubního kamene. Ten vzniká krystalizací minerálních látek ze slin do zubního plaku. Zubní kámen dráždí dásně a přispívá ke vzniku zánětu. Zároveň je to místo, kde žijí silně patogenní mikroby.

Poučit klienta o vhodných pomůckách k dentální hygieně

a) zubní kartáček

  • velikost musí být přizpůsobena věku
  • pracovní část by měla být malá (měla by pokrýt maximálně dva zuby)
  • pro dospělé se zdravými dásněmi lze použít středně tvrdý kartáček (medium)
  • pro děti je vhodnější zvolit kartáček měkký (soft)
  • štětiny by měly být umělohmotné se zaoblenými konci, co nejvíc husté
  • držátko by mělo být tvarované, aby se kartáček při čištění pohodlně držel
  • kartáček je nutné měnit, jakmile jeví známky opotřebení nebo po nemoci
  • elektrický zubní kartáček je vhodný pro méně zručné či hendikepované; je třeba dát pozor na velký tlak, který by mohl způsobit vznik defektů v oblasti krčku zubu
  • jednosvazkové zubní kartáčky – používají se pro čištění špatně přístupných míst, např. poslední stoličky, prořezávající se zuby, stěsnané zuby, u pacientů, kteří se dáví; jednosvazkové kartáčky tak zefektivňují zubní hygienu

b) zubní pasta

  • usnadňují mechanické i chemické odstraňování povlaku
  • pro dobré čištění jsou součástí pasty abraziva (usnadňují odstranění povlaku a leští povrch zubu)
  • dalšími složkami pasty jsou fluoridy, enzymy, inhibitory bakteriální složky, přírodní extrakty (např. z šalvěje, heřmánku, máty), dále látky, které zajišťují vhodnou konzistenci, viskozitu, pěnivost, trvanlivost, barvu, chuť a vůni
  • pasty dle zastoupení aktivních látek např. zvyšují odolnost zubní skloviny vůči zubnímu kazu, prodlužují dobu vzniku zubního plaku, působí proti vzniku zubního kamene, snižují citlivost zubů
  • naprostá většina zubních past obsahuje fluoridy v organické i anorganické formě, které zvyšují obsah fluoridů ve slinách a v zubním povlaku několik minut až hodin po čištění
  • dětské zubní pasty obsahují úměrně menší objem fluoridů, využívají se u dětí do 6 let věku

c) mezizubní kartáček

  • odstraňuje zubní plak z mezizubních prostorů
  • mezizubní kartáček nasadíme kolmo k mezeře, zasuneme mezi zuby a 2-3x protáhneme
  • mezizubní kartáčky se prodávají v různých velikostech

d) dentální nit (floss)

  • slouží k vyčištění mezizubních prostor zejména v „bodě kontaktu“ sousedících zubů
  • používá se až po vyčištění úst zubním kartáčkem a pastou
  • vyrábí se v různých provedeních – voskovaná x nevoskovaná, s fluoridy i bez fluoridů, s mentolovou příchutí aj.
  • vzdálenost mezi napínacími prsty by měla být cca 1,5 cm
  • vlákno se opatrně zasouvá pilovitými pohyby mezi zuby, nit by měla kopírovat povrch jednoho zubu
  • v mezizubním prostoru je třeba vyčistit plochy obou zubů
  • prodávají se i nitě napjaté v držáku – sady na jedno použití
  • pro čištění korunek, můstků, implantátů a ortodontických fixních aparátků (zámečků) je určena speciální nit se ztuženým koncem, kterým se zavádí kolem těchto prací – superfloss

e) ústní voda

  • patří mezi doplňky čištění zubů
  • mají antimikrobiální, dezinfekční, deodorační, bělící účinky, působí proti zánětům parodontu
  • bývají obohacené o fluoridy, vitamíny, různé příchutě pro svěží dech

f) párátka

  • doplněk zubní hygieny, slouží k hrubému odstranění zbytků jídla
  • časté používání může vést k atrofii měkkých tkání

Naučit klienta vhodný postup při dentální hygieně:

Techniky čištění zubů

1. dospělý člověk:

  • Stillmanova technika

2. starší lidé:

  • stárnutím organizmu dochází k ústupu dásní a obnažování zubních krčků a kořenů zubu
  • kořeny nejsou tak tvrdé jako korunka (povrch pokrývá cement, ne sklovina), jsou více náchylné na působení kyselin a vzniku zubního kazu
  • snižuje se činnost slinných žláz – snižuje se tak omývání zubů a zřeďování kyselin
  • zhoršuje se jemná motorika
  • zuby mají plombované nebo chybí, mají je nahrazené můstkem, implantátem, korunkou či mají úplnou zubní náhradu

péče o zubní protézu:

  • protézu nečistit zubní pastou
  • čistit pod tekoucí vodou měkkým zubním kartáčkem a dětským mýdlem nebo jiným mýdlem či saponátem s neutrálním pH
  • po vyčištění uložit do sklenice s vodou
  • minimálně jednou týdně namočit na 1 hodinu do vody s jedlou sodou – prevence vzniku plísní

3. těhotná žena:

  • technika stejná jako u všech dospělých
  • alespoň 2x za těhotenství by měla žena navštívit stomatologa (nejlépe do 6. – 7. měsíce těhotenství)
  • problémy mohou nastat v 1. trimestru těhotenství, kdy může trpět nevolnostmi, zvracením (i v souvislosti s čištěním zubů), „chutěmi“ – např. zvýšené chutě na sladké
  • zvracení zvyšuje kyselost prostředí v ústech a může zvýšit riziko vzniku zubního kazu
  • doporučení – ústa vždy vypláchnout vodou či ústní vodou s fluorem, používat měkké zubní kartáčky, při úpravě jídel používat fluoridovanou sůl
  • vývoj zubů plodu začíná cca ve 4. týdnu těhotenství, proto by měla těhotná žena zvýšit přísun minerálů (vápníku, fosforu fluoru), které se nacházejí v mléce a mléčných výrobcích, rybách, syrovém ovoci a zelenině, v minerálních vodách
  • každý večer by měla aplikovat Elmex gel, který vytvoří na zubech povrchový plášť a chrání je proti vzniku zubního kazu

4. novorozenec a děti do 3 let:

  • vždy po krmení (i kojení) vytřít dítěti ústa např. přežehleným kapesníkem, gázou navlhčenou vodou – dítě si tak zvyká na pocit čistých úst a na manipulaci v ústech
  • po prořezání prvních zubů můžeme i nadále ústa vytírat nebo použít dětský zubní kartáček bez pasty
  • lze použít i kartáček pro miminka, který si rodič navlékne na prst
  • dítě ukládat ke spánku s vyčištěnými ústy
  • v noci nedávat pít slazené nápoje, dát převařenou vodu nebo neslazený čaj
  • pokud dítě užívá léky v sirupu, vždy mu dát po léku napít neslazeným nápojem
  • rodiče by neměli oblizovat dudlík či lžičku, kterou dítě krmí – předávají své kariogenní mikroorganizmy dítěti
  • ve 2-3 letech by rodiče měli poprvé navštívit s dítětem zubního lékaře

5. děti 3-6 let

  • pravidelně čistit zuby
  • používat stírací techniku – horní i dolní oblouk zubů najednou
  • dobře čistit žvýkací plochy zubů
  • používat dětské kartáčky a dětské zubní pasty, které mají menší množství fluoridů
  • nechat dítě čistit „samo“ a následně zuby dočistit

6. 6-12 let:

  • děti si čistí zuby samy, ale rodiče kontrolují, případně dočišťují
  • stírací technika
  • každý zubní oblouk zvlášť

7. starší školní věk 12-15 let:

  • výuka čištění mezizubních prostor – mezizubními kartáčky, nití

Poučit klienta o vhodné výživě a fluoridaci

a) výživa:

  • měla by splňovat zásady zdravé výživy – vyvážený přísun živin včetně minerálů, vitamínů, stopových prvků; dostatek ovoce a zeleniny v syrovém stavu
  • čerstvé ovoce a zelenina nejsou lepivé (výjimku tvoří banány, sušené ovoce), proto při jejich konzumaci jsou ovocné cukry se zubem v kontaktu jen krátce a navíc množství slin, které při jídle čerstvého ovoce a zeleniny vzniká, povrch zubů omyje
  • častá konzumace cukrů přispívá ke vzniku zubního kazu
  • pozor je třeba dávat na popíjení sladkých nápojů z lahve po doušcích – zuby jsou dlouhou dobu v kontaktu s cukry (u pití coca-coly navíc přítomnost kyseliny fosforečné způsobuje odvápnění skloviny)

b) fluoridy:

  • fluoridy mají protikazový účinek, fluoridy se zabudovávají do skloviny, zkvalitňují ji a zvyšují tak její odolnost
  • optimální dávka je 2 mg fluoridů/ 24 hodin
  • fluor lze do těla dodat fluoridovanou pitnou vodou, fluoridovými tabletami, fluoridovanou kuchyňskou solí, zubní pastou, zubními vodami, žvýkačkami s fluoridy
  • k intenzivní fluoridaci zubů je určen Elmex-gelée (obsahuje aminfluoridy, které účinně remineralizují sklovinu), nanáší se 1x/týden na zubní kartáček a čistí se cca 3 minuty; po aplikaci se nevyplachují ústa a je vhodné asi 1 hodinu nejíst a nepít

Chrastítko pro nejmenší Prstový kartáček Dětské zubní kartáčky Zubní kartáčky pro starší děti Zubní kartáčky pro dospělé Nevhodné zubní kartáčky Mezizubní kartáčky Škrabky na jazyk Jednorázový zubní kartáček Elektrický zubní kartáček Zánět dásní Lokalizace vzniku zubního kazu Hygiena dutiny ústní u novorozence a kojence Zubní hygiena u dětí nad 6 let Péče o zubní protézu Zubní hygiena u dětí předškolního věku Používání mezizubních pomůcek Čištění zubů elektrickým zubním kartáčkem Čištění mezizubních prostor zubní nití Chyby při hygieně dutiny ústní Hygiena dutiny ústní u špatně dostupných míst

Skip Navigation Links.

Související ošetřovatelské diagnózy:

loga
Zavřít