Ošetřovatelská anamnéza
?
Pozornost
Do 1. třídy Pozornost v ošetřovatelské anamnéze sdružujeme informace týkající se základní lidské potřeby pozornost k vjemům, což předpokládá správně zhodnotit mentální schopnosti registrovat vjemy nebo na ně reagovat.
Zjišťujeme tyto hlavní údaje:
- stav pozornosti klienta, kvalita jejích složek: zaměřenosti a soustředěnosti a jejích vlastností: stálosti, rozdělování, rozsahu, přenášení pozornosti
- upřednostňování některého z druhů pozornosti (bezděčná, záměrná, vnější, vnitřní) a důvody preference
- druhy podnětů, na které klient často zaměřuje svoji pozornost ve zdraví a zejména v nemoci
- faktory ovlivňující pozornost klienta
- poruchy pozornosti a související obtíže
Vlivy působící na pozornost klienta:
- anatomicko-fyziologické zvláštnosti centrálního nervového systému
- věk, životní období (těhotenství, mateřství, otcovství, nemoc vlastní či někoho blízkého)
- osobnost klienta – její struktura a dynamika
- charakter prožívání a jednání klienta
- vliv emocí pozitivních i negativních: strachu, úzkosti, stresu
- životní zkušenosti (kdy zaměřit pozornost více, kdy se soustředit na několik podnětů/činností najednou)
- způsoby sociálního vyžití, zájmová orientace
- úroveň zdravotního stavu (únava, vyčerpanost, zvýšená teplota)
- onemocnění (neurologické, ortopedické, chirurgické – zejména traumatologické, dále onemocnění onkologické, poruchy smyslové, chronická onemocnění, imobilita, dlouhodobá hospitalizace)
- chyby v poskytování ošetřovatelské péče (nesprávně léčená bolest, nesprávně provedený/přiložený obvaz)
Důležité údaje, které zjišťujeme v ošetřovatelské anamnéze jsou:
- 1. Poruchy pozornosti ve vztahu ke změnám zdravotního stavu
- roztržitost, nesoustředěnost, nestálost v zaměření pozornosti
- neschopnost udržet pozornost (může být vyhraněna k určitým podnětům)
- neschopnost rozdělovat pozornost k několika podnětům/činnostem najednou, snížená rychlost/pružnost přenášet pozornost z jednoho podnětu na druhý
- potřeba delší doby na zaměření pozornosti k podnětu
- snížená kapacita pozornosti k podnětům
- větší námaha používat záměrnou či vnější pozornost
- větší zaměřenost a soustředěnost klienta na vnitřní podněty, tj. vlastní prožívání, problémy
- 2. Specifické poruchy pozornosti
- nedostatek pozornosti ke stimulům na postižené straně (u obrny, poranění)
- pomíjení postižené strany těla
- 3. Související změny
- tělesné:
- poruchy sebepéče, nedostatečná výživa, hydratace, hygiena
- nedostatečná ochrana postižené strany, snížená péče o ni
- psychické:
- neochota spolupracovat
- apatie, nezájem, neochota, úzkost, strach
- negativismus, bagatelizace, popření poruchy, nepřijetí změn, stud
- nepochopení zdravotního stavu
- 4. Faktory ovlivňující kvality pozornosti
- tělesné:
- porušená percepce zraková – výpadky zorného pole, hemianopsie, skotomy, jednostranná slepota
- neurologická onemocnění – parézy, plégie (CMP)
- porucha vnímání citlivosti – anestezie, hypestezie na porušené straně těla
- omezená hybnost postižené strany, snížené až vymizelé funkční schopnosti postižené strany či změny jejího vzhledu, které klient odmítá přijmout
- traumata, operační výkony, intenzivní bolest, akutní či chronická bolest, dyskomfort
- psychické:
- poruchy motivace, vůle, volních vlastností, myšlení, charakterových vlastností
- negativní emoce, neakceptování změny, stud
Specifika u dětí:
- působení patogenních vlivů v průběhu těhotenství na vývoj nervové soustavy embrya/fetu
- vlivy perinatální: předčasný porod s nezralostí, krvácení do mozku, DMO, infekce, vrozené vývojové vady, poruchy spojené s mentálními handicapy
- poruchy chování u dětí – ADHD
- přiměřená podnětnost prostředí, ve kterém se dítě vyvíjí
- ochota spolupráce rodičů na cvičení pozornosti dítěte
- rodinné klima
- klima ve škole, přiměřenost školních nároků, specifické přístupy v učení k dítěti s poruchami pozornosti
Související ošetřovatelské diagnózy: