Ošetřovatelská anamnéza
?
Vnímání – poznávání
Charakteristika 5. Domény
Anamnestická doména se zabývá charakteristikami informačních systémů člověka a problémy, které se u něj ve fungování těchto systémů vyskytly. Ke zmiňovaným informačním systémům patří: pozornost, orientace, cítění, percepce, poznávání a komunikace. Těmito systémy jsou zajišťovány lidské potřeby: pozornost ke vjemům, orientace v čase, prostoru a osobě, cítit a vnímat, poznávat a komunikovat. Jejich saturace se odvíjí jednak od kvality vitálních funkcí, zejména stavu vědomí, od kvality smyslových systémů organismu a od kvality kognitivních funkcí, které jsou především závislé na činnosti centrálního nervového systému. V neposlední řadě saturace těchto potřeb závisí i na osobnosti člověka, jejích charakteristikách ve struktuře i v dynamice.
Anamnestické údaje spadající do 5. domény rozdělujeme do pěti tříd:
- třída: Pozornost
- třída: Orientace
- třída: Čití – vnímání
- třída: Poznávání
- třída: Komunikace
Ve třídě Pozornost sestra s klientem probírá údaje:
- o kvalitě jeho pozornosti
- o faktorech ovlivňujících pozornost
- o problémech, které souvisí zejména s poruchami zdravotního stavu ve smyslu uvědomování si změn tělesného schématu a upínání své pozornosti k nim
Ve třídě Orientace sestra zjišťuje údaje:
- o kvalitě orientace klienta místem, časem, vlastní osobou
- o faktorech ovlivňujících schopnosti orientace
- o problémech spojených s poruchami orientace klienta
Ve třídě Čití - vnímání sestra zaznamenává informace:
- o způsobech a kvalitě čití a vnímání klienta v každodenních činnostech
- o faktorech ovlivňujících přijímání smyslových informací
- o poruchách čití a vnímání
Ve třídě Poznávání se sestra zabývá informacemi:
- o charakteru kognitivních funkcí ve zdraví a v nemoci
- o ovlivňujících faktorech ve vztahu k charakteru kognitivních funkcí
- o poruchách kognitivních funkcí a souvisejících problémech
Ve třídě Komunikace sestra zjišťuje informace:
- o charakteru a způsobech verbální a neverbální komunikace ve zdraví i v nemoci
- o faktorech ovlivňujících komunikaci klienta s rodinou, okolím, zdravotníky
- o poruchách komunikace klienta a ochotě klienta řešit problémy v komunikaci