Ošetřovatelská anamnéza

 ? 

Rozhovor etapa

Rozhovor je způsob plánované komunikace s určitým cílem, jakým je například:

  • sběr dat,
  • poskytnutí informací,
  • identifikace problémů,
  • vyhodnocení změny,
  • poučení, poskytnutí podpory, rady atd.

Z uvedeného je zřejmé, že metoda rozhovoru prolíná všechny fáze ošetřovatelského procesu, nejen ošetřovatelskou anamnézu.

Důležité je přesně zaznamenat zjištěné údaje a sestavit anamnézu.

Rozhovor může sestra vést dvěma způsoby:

  •  1. Direktivním způsobem
    • rozhovor je řízený, organizovaný, zaměřený na získání určitých specifických informací většinou v limitovaném čase,
    • má předem danou strukturu a stanovený cíl,
    • sestra využívá otázek spíše uzavřených, s možným výběrem odpovědí, otázek úzkých a konkrétně zaměřených.
  • 2. Nedirektivním způsobem
    • rozhovor je volný, kdy sestra může mít stanoveny pouze okruhy témat rozhovoru, nemusí být nutně dodržena posloupnost témat,
    • sestra dává volnost klientovi v průběhu rozhovoru, dovoluje mu řídit posloupnost témat, nechává klienta volně vyprávět o tématu, podněcuje jeho vyprávění,
    • slouží k:
      • navázání kontaktu,
      • hledání souvislostí mezi problémy,
      • hledání vyhovujících řešení problému pro klienta atd.,
    • sestra využívá více otázek otevřených.

Při anamnestickém rozhovoru se využívá obou druhů rozhovoru.

Rozhovor má tři základní části: úvod, hlavní část a závěr.

  • Úvod má často rozhodující význam, ovlivňuje další průběh rozhovoru, sdílnost klienta, vnímání situace. S klientem navazujeme kontakt a vztah a nastiňujeme témata rozhovoru, jeho význam, délku trvání atd. Zahájení rozhovoru znamená také představit se, sdělit klientovi naši zodpovědnost za kvalitu péče o něj. Je vhodné postupovat od obecnějších otázek ke specifičtějším a intimnějším.
  • V hlavní části rozhovoru klient hovoří o tom, jak se cítí, co si myslí, co prožívá, odpovídá na otázky sestry.
  • V závěru rozhovoru rekapitulujeme nejdůležitější údaje, dáváme prostor klientovi k doplnění informací a k zamyšlení se nad proběhlým rozhovorem. Charakter závěru rozhovoru má význam pro další kontakty s klientem, ulehčuje budoucí setkávání.

V průběhu rozhovoru se snažíme dodržovat zásady správné komunikace, kam patří například:

  • získat souhlas klienta s rozhovorem a navodit ochotu spolupracovat, svěřit se,
  • vhodné oslovování klienta,
  • být příjemný, taktní, empatický, dodržovat etiketu,
  • dát klientovi najevo, že je vítán, očekáván, že na něj máme čas,
  • navodit vztah vzájemné důvěry, pocit klidu u klienta,
  • předem vzít v úvahu obavy klienta z následujících událostí,
  • vzít v úvahu, že má klient určité předchozí zkušenosti,
  • uvědomovat si své nonverbální i verbální projevy komunikace vůči klientovi,
  • klidně, nezaujatě reagovat na klientovy projevy, sdělení,
  • nelitovat,
  • nepoučovat,
  • nevychovávat,
  • minimalizovat čekání aj.

Důležitá je i dobrá příprava sestry před rozhovorem, to znamená:

  • projít předchozí informační zdroje,
  • zajistit dobré podmínky pro průběh rozhovoru,
  • zvolit vhodný druh rozhovoru dle situace (direktivní/nedirektivní) apod.

Při rozhovoru využíváme:

  • techniky naslouchání, pozorování,
  • techniky podporující výpověď klienta, např.: facilitace, reflexe, objasnění, empatická odpověď, konfrontace, interpretace, přímé otázky.

Pokud to situace umožňuje, dáme klientovi dostatek času na spontánní vyjádření se.

Potřebné, ale často náročné, je získat klientovo porozumění pro pochopení jeho stavu/nemoci. Na to navazuje snaha klienta zapojit jej do péče o sebe sama a zaangažovat i příbuzné. Klient má právo vědět, co se s ním bude dít.

Rozhovor bývá spojen s metodou dotazníku, kdy při anamnestickém rozhovoru sestra zaznamenává zjištěné údaje do anamnestického dotazníku.
 

Skip Navigation Links.
<<
loga
Zavřít