Ošetřovatelská anamnéza

 ? 

Naslouchání etapa

Naslouchání je jedním z prostředků komunikace i pozorování.

Naslouchat znamená přijímat to, co je vysíláno, a to aktivně.

Podstatou využití této metody je srovnávat způsob toho, jak se klient chová, s tím, co klient říká.

Předpokladem naslouchání je podpořit potřebu klienta sdělovat informace.

K tomu, aby sestra opravdu uměla naslouchat, by měla dodržovat několik pravidel naslouchání:

  • být citlivá i k neverbálním signálům, které klient vysílá, pokud má potřebu něco sdělit,
  • soustředit maximálně svoji pozornost na hovořícího,
  • dávat klientovi při sdělování dostatečný prostor, neskákat mu do řeči,
  • nejen poslouchat, ale také snažit se pochopit to, co klient sděluje, rozeznávat hlavní téma od vedlejšího, rozlišovat citový vztah klienta k problému atd.,
  • vnímat i neverbální projevy klienta a jejich souvislost s výpovědí,
  • sedět nejlépe vedle nebo naproti klientovi,
  • vnímat pouze klienta, nemyslet na sebe, myslet na klienta,
  • vyvarovat se selektivního naslouchání, vnímat a slyšet vše, nejen to, co je nám vhod nebo příjemné,
  • po skončení klientovy výpovědi ověřit slyšené, shrnout rozhovor, sdělit, co sestra vyrozuměla a jak bude konat.

Skip Navigation Links.
<<
loga
Zavřít