? 

Sebepojetí etapa

V 1. třídě Sebepojetí mapujeme informace o vyšších lidských potřebách, které se týkají strukturálních složek osobnosti, především seberegulačních vlastností: sebeuvědomování, sebepoznání, sebekoncepce, a také vnímání sebe sama, úrovně sebevědomí, sebekritiky, svědomí, vůle. Sebekoncepce znamená, jak sám sebe člověk vidí. Jde o kognitivní složku sebehodnocení. Jedinci s pozitivním sebepojetím lépe vytvářejí a udržují mezilidské vztahy, nalézají uspokojení v životě, lépe odolávají psychickým či somatickým onemocněním, životním změnám. Z poruch sebepojetí a sebeúcty pramení řada poruch, jako jsou deprese, mentální anorexie či bulimie, syndrom oběti, ale také neúspěchy v léčbě somatických i psychických onemocnění. Sestra by měla umět lidi s porušeným sebepojetím odhalit a pomoci jim vytvořit si správný náhled na sebe.

Základní údaje zjišťované v této třídě ošetřovatelské anamnézy jsou:

  • zda se člověk zabývá otázkami: „Kdo jsem?“, „Jaký jsem?“, „Jak se vidím?“, „Kým mohu být?“ a jaké odpovědi nalézá
  • stav vnímání sebe sama, jeho přiměřenost či nepřiměřenost
  • jak hodnotí člověk:
    • svoji výkonnost v zaměstnání/při studiu
    • intelektové možnosti
    • vlastní vzhled a fyzickou atraktivitu
    • sexuální atraktivitu a výkonnost
    • oblíbenost u jiných
    • schopnost řešit problémy
    • nezávislost
    • zvláštnosti své osobnosti
  • otevřenost vůči zážitkům, osobní prožívání
  • sebehodnocení, zájem o sebevýchovu
  • míra odpovědnosti člověka za své jednání
  • změny sebepojetí a jejich vliv na zdravotní stav klienta, na zvládání léčebného režimu
  • důvody změn sebepojetí

Vlivy působící na sebepojetí klienta:

  • struktura osobnosti, zejména charakteru, seberegulačních vlastností, ale i dalších vlastností (vztahově-postojových, dynamických, výkonových, motivačních, psychických procesů a stavů)
  • trvalejší citové projevy spjaté s temperamentem: stabilita, labilita, optimismus, pesimismus
  • věk, pohlaví
  • vliv rodinné výchovy a prostředí
  • vliv dalších sociálních prostředí, kolektivů
  • úspěšnost člověka, rozmanitost jeho aktivit
  • hodnotový systém

Důležité údaje, které zjišťujeme v ošetřovatelské anamnéze, jsou:

  • Změny sebepojetí
    • projevy tělesné: zhoršení soběstačnosti, nepečuje o sebe, tělesný úpadek, přivírání očí, snížená chuť k jídlu, snížená reaktivita, spavost nebo nespavost
    • projevy psychické a sociální:
      • nejistota, pasivita, nedostatek iniciativy, projevy povzdechů či své nemohoucnosti, závislost na druhých, neverbální projevy nezájmu o rozhovor, úbytek neverbálních projevů
      • nespolupráce, nedodržování doporučení, pocity neuspokojení z činností, nevnímá zlepšení, nekontroluje situace a výsledky, snížený vliv (na něco, na někoho)
      • dysforie, rozmrzelost, nelibost, zlost, hněv, pocity viny, bezcennosti, nespokojenosti se sebou, neochota, apatie, sklíčenost ze sebe, obavy z odcizení, frustrace, pochybnosti o sobě, nemá důvěru ve své schopnosti, nekontroluje se
  • Rizikové faktory
    • tělesné:
      • vliv zdravotnického prostředí, hospitalizace, zejména dlouhodobá či velmi náročná v důsledku závažného zdravotního stavu (na ARO, JIP, s nutností přístrojové podpory životních funkcí)
      • akutní poškození
      • chronická onemocnění s progresí
      • vliv léčebného režimu, omezení
      • tělesná deprivace
      • fyzická izolace
      • stárnutí, umírání
    • psychické:
      • zákaz aktivit až izolace klienta
      • nepřiměřené interakce s lidmi, opuštěnost
      • citová deprivace, sociální izolace
      • dlouhodobý stres
      • změny životního stylu, ztráta víry
      • selhání či úpadek tělesné kondice
      • neznalost
      • snížené sebevědomí, proměnlivost obrazu těla
      • nedostatek sil duševních a fyzických

Specifika u dětí

  • sebeúctu lze v obecných rysech hodnotit již v předškolním věku dítěte
  • u dětí školního věku v rámci hodnocení sebeúcty sledujeme, jak dítě hodnotí:
    • svoji výkonnost ve škole
    • vztahy s vrstevníky
    • vztahy v rodině
    • citovou pohodu
    • fyzické vnímání sebe sama

Související ošetřovatelské diagnózy:

Skip Navigation Links.
<<
VOŠ zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, http://www.zshk.cz, herma@zshk.cz     (MultiMedia SoftWare, info@mmsw.cz)

Výuka

Ošetřovatelská anamnéza 

VýukaSkip Navigation Links > Ošetřovatelská anamnéza
   Uživatel
 Heslo
 
Skip Navigation Links pondělí 21. září 2020 04:59