Ošetřovatelská anamnéza
?
Vývoj
Ve 2. třídě Vývoj zjišťujeme informace o stavu vývoje, jeho rozvoji nebo regresi v průběhu uznávaných vývojových stádií člověka. V této třídě hodnotíme, zda je růst a vývoj člověka vzhledem k jeho vývojovému stádiu přiměřený, zrychlený či opožděný.
Základní údaje:
- stav všech složek vývoje – tělesného, motoriky, psychického vývoje, kognitivních funkcí, sociálních funkcí, vyjadřovacích dovedností
- poruchy vývoje jednotlivých funkcí, dovedností
- příčiny poruch vývoje
- způsoby zvládání poruch vývoje klientem, rodinou
Vlivy působící na vývoj klienta:
- prenatální rizika
- rizika samotného jedince: nezralost, kongenitální či genetické poškození
- věk, vývojová etapa
- genetické dispozice
- stav metabolizmu, výživy, energetických rezerv organizmu, endokrinních, imunitních, nervových funkcí
- úroveň psychických funkcí
- zdravotní stav
- poškození mozku, poruchy zraku a sluchu
- chronická onemocnění, opakující se nemoci, psychiatrická onemocnění
- vliv léčby s negativními, toxickými účinky
- vliv rodinného prostředí, širšího sociálního prostředí a pracovního prostředí
- problémy ze strany pečovatele
Důležité údaje:
- Poruchy vývoje
změny růstu a vývoje, opoždění či zrychlení vývoje v určité oblasti:
- tělesné znaky, motorika jemná a hrubá, pohlavní znaky
- psychické funkce, úroveň řeči, učení, sociálních a emocionálních funkcí
- neschopnost sebepéče nebo sebekontroly
- zpomalení reakcí na podněty
- omezení nápodoby
- nejzávažnější postižení CNS, ohrožující život novorozence, se projeví poruchami vegetativních funkcí (D,P), nepřítomností reflexů potravových, chybění Moroova reflexu, poruchami chování (neklid, apatie, spavost až koma, křeče), změnami svalového napětí
- Významné rizikové faktory pro vývoj odchylek v neuropsychickém vývoji
- nízká porodní hmotnost do 2 000 g, předčasný termín narození do 36. týdne, hypotrofie plodu
- bezprostředně zhoršená poporodní adaptace, porodní traumatizmus, VVV, neurologické patologie, asfyktický syndrom
- infekce a onemocnění ženy v těhotenství, instrumentálně vedené porody, protrahované porody, přenášené těhotenství, vícečetné těhotenství, porod koncem pánevním
- Způsoby hodnocení psychomotorického vývoje
- klasifikace prenatálního období a klasifikace novorozenců z hlediska gestačního stáří a porodní hmotnosti
- hodnocení průběhu poporodní adaptace: skóre dle Apgarové,
- observace poporodní adaptace
- screening psychomotorického vývoje dle docenta Vlacha:
- pět vyšetřovacích poloh: vleže na zádech, při přitahování za ručky do sedu, na bříšku, v držení dítěte nad podložkou v závěsu, ve stoji
- vyšetřujeme obvod hlavy, velkou fontanelu, švy, tvar hlavy, držení částí těla, spontánní hybnost, symetrie hybnosti a mimiky, svalový tonus, souhra ruka – oko – ústa, chování a sociální kontakt dítěte, smyslové funkce (postavení bulbů, hlasové projevy, reakce na zvuk, způsob úchopu), reflexy
- zjištěné poruchy ve smyslu syndromů: hypertonického, hypotonického, mozečkového, atetoického či smíšených poruch
- kineziologické vyšetření polohových reakcí dle Vojty
- vyšetření funkce nervové soustavy – neurologického vývoje podle Ballarda
- Možnosti péče o jedince s poruchami růstu a vývoje
- primární péče: preventivní primární péče o novorozence, děti a dorost, návštěvní služba, preventivní prohlídky, zdravotní výchova, dispenzární péče dle platné Mezinárodní klasifikace nemocí
- péče o defektní děti a mladistvé: systém tzv. rané péče, stacionáře, speciální školy, ústavy, rehabilitační ústavy, lázeňská péče, dětská centra pro ohrožené a postižené děti, dětské léčebny a ozdravovny
Přehled psychomotorického vývoje dítěte od narození do dvou let
Novorozenecké období
- Zákonitosti novorozeneckého období
- Novorozenecké období trvá prvních šest týdnů života dítěte.
- Je to doba adaptace, během níž se novorozenec přizpůsobuje podmínkám nového prostředí.
- Těsně po porodu je chování novorozence i matky regulováno biologicky, tedy instinktivně.
- Novorozenec má vyvinuty všechny základní nepodmíněné reflexy /hledací, sací, polykací, vyměšovací, obranné, orientační, úchopové a polohové/.
- Vytváří se pevný vztah mezi matkou a dítětem - je daný časným kontaktem, kojením, vzájemným očním i kožním kontaktem.
- Péče o novorozence má probíhat v souladu s jeho individuálním i biologickým rytmem, postupně se uplatňuje pravidelný denní režim, rituály.
- Učení novorozence je aktivizováno především v rámci sociální interakce, nejvýznamnějším sociálním objektem jsou rodiče, matka a otec.
- Projev novorozence vyvolává a rozvíjí rodičovské chování obou rodičů., novorozenci jsou ke světu aktivní, často určují chování svých rodičů.
- Chování novorozence
- Zralý novorozenec má výrazný svalový tonus a jeho stavy spánku a bdění lze zcela rozlišit.
- Obecně se udává 5 stavů, ve kterých se novorozenec pravidelně nachází:
- Hluboký spánek - dech pravidelný, oči zavřené, bez spontánních pohybů, svalový tonus nízký.
- Lehký spánek, fáze REM spánku - oči zavřené nebo pootevřené, pod víčky rychlé oční pohyby, dech nepravidelný, aktivita nízká, drobné pohyby, změny v mimickém výrazu.
- Dřímota - přechodný stav mezi spánkem a bděním, oči mohou být otevřené, nízké svalové napětí.
- Bdělý stav - jasný pohled, dítě se dívá a naslouchá, přiměřená pohybová aktivita s pohyby končetin, krátké hlasové projevy.
- Pláč - oči otevřené nebo zavřené, velká pohybová aktivita, vysoké svalové napětí, slzy, nepravidelný pláč.
- Motorický vývoj novorozence
- Chování dítěte v poloze na zádech - celková poloha: převážně asymetrická
(tonický šíjový reflex).
- Ruce: pěsti většinou zaťaty.
- Posazování: pasivní: nadměrný pokles hlavy nazad (trakční test).
- Sed: s oporou: hlava trvale pokleslá.
- Poloha na bříšku: hlavu přizpůsobivě otáčí do stran nebo ji na okamžik lehce zvedne.
- Fixace a sledování kroužku zrakem: zpozoruje opožděně, jen v zorné linii, krátce sleduje.
- Uchopování předmětů: palec flektován do dlaně.
- Redukce spontánní činnosti: „naslouchá, zpozorní".
Je zcela nevhodné dítě posazovat či postavovat, trakční test je jedna z možných neurologických zkoušek.
Kojenecké období
- Zákonitosti kojeneckého období
- Kojenecké období trvá od sedmého týdne do jednoho roku věku.
- V průběhu tohoto období se projeví individuální rozdíly jednotlivých dětí v chování, prožívání a celkovém vývojovém trendu.
- V tomto období převažuje potřeba kojence získat ve vztahu ke světu základní důvěru, chápat svět jako neohrožující a bezpečný.
- Důležitá je primární potřeba stimulace a potřeba učení.
- Spontánní vývoj znamená to, že běžná situace je pro vývoj dítěte za normálních okolností dostačující. Jde především o to, jakým způsobem a v jaké frekvenci jsou podněty dítěti nabízeny.
- Toto období je označováno jako fáze receptivity, tzn. otevřenosti k okolnímu světu. Dítě akceptuje podněty, které jsou součástí jeho i okolního světa.
- Pro receptivitu prvního období jsou významné i biologické potřeby, ústa představují pro kontakt s okolím velmi důležitou zónu. Dítě přirozeně vše vkládá do úst, to svědčí o dobré koordinaci oko - ruka - ústa.
- Období primárního rozvoje poznávacích procesů je označováno jako senzomotorické, je vázané na přímé zrakové vnímání a motorické akty (pohyb). Dítě potřebuje s poznávanými podněty manipulovat, skutečně provádět činnost.
- Senzomotorický vývoj:
- Od 1. do 4. měsíce začíná své reakce koordinovat, tzn., že se dívá na to co má v ruce, s čím hýbe, co drží, strká do úst.
- Od 4. měsíce začíná předvídat následky svých činů, např. dítě zatahá za šňůrku
- nad hlavou a rozhýbe chrastítka, opakuje to záměrně.
- Od 8. měsíce rozlišuje mezi prostředkem a cílem, tzn., opakovaně odkrývá zakrytý předmět, aby se ho zmocnilo, chápe trvalost v čase.
- Chápání trvalosti v čase je spojeno se získáváním pocitu jistoty a bezpečí, pocitu důvěry v to, že okolní svět je stabilní.
- V průběhu kojeneckého období si dítě začne uvědomovat samostatnost vlastního těla a jeho aktivit, naučí se chápat svoje citové prožitky jako součást sebe sama. Samo si určí priority, lze vysledovat pravidelnost v potřebách a určit režim podle přání dítěte (např. prodlužuje si čas mezi jídlem, prodlužuje bdění, i když s výkyvy).
- Motorický vývoj kojeneckého období
Dítě je schopno ovládat samo sebe, tento vývoj postupuje ve směru:
- Kefalokaudálním (od hlavy k patě) - nejprve zvedá hlavu, pak ovládá páteř při sedu, při plazení, chůzi;
- proximodistálním (od centra k periferii) - začínají pohyby v ramenou a kyčlích, pak zápěstí, prsty;
- ulnoradiálním (od malíkové strany dlaně k palcové) - při úchopu směrem ke klíšťkovému, tzv.„špetce" (používá palec a ukazováček)
- Chování dítěte v poloze na zádech - celková poloha: převážně symetrická (od 4. m), převaluje se ze zad na bříško a zpět (od 6. m).
- Ruce: pěsti otevřeny (od 3. m), hra s prsty (ve 4. m).
- Nohy: natahuje je, zvedá vysoko na podložku, chytá rukama, strká do úst (5. - 6. m).
- Posazování: aktivní: posadí se bez pomoci na rovné ploše (8. - 9. m).
- Sed: s oporou: hlava pevná (5. m), volný: samostatný, bez pomoci, jistě (9. m)
- Stoj: pasivní: držen za ruce (7. m), sám se postaví u opory (9. m), obchází (9. -10. m), stojí na okamžik sám (11. m).
- Chůze: jde veden za obě ruce (10. m), samostatná chůze (10. - 15. m).
- Poloha na bříšku: dostane se do polohy na čtyři (6. m), začíná se plazit (7. m), leze střídavým vzorem (8. - 9. m).
- Uchopování předmětů na ploše stolku vsedě: obecný vývojový postup: od pasivního úchopu k aktivnímu, od ulnární strany k radiální (6. - 7. m), od dlaně ke špičkám prstů (8. - 9. m).
- Manipulace: vloží 1 až 2 kostky do hrníčku (11. m), vloží 5 kostek (12. m).
- Sociální projevy kojeneckého období
- Porozumění řeči: reaguje na zavolání jménem, na „ne-ne" (8. m), dětské hříčky na výzvu (9. m), na výzvu „dej mi" podá předmět a nepustí (9. - 10. m), podá předmět a pustí jej (10. - 11. m).
- Řeč: duplikace slabik (8. -9. m), 2 slova s významem (9. -10. m), 6 slov s významem (10. - 12m.), rozvinutý „žargon" (12. m).
- Sociální projevy: prvý úsměv (6 týdnů - 2. m), úsměv a hlasový projev (3. m), směje se, „povídá" a plácá na obraz v zrcadle (6. m), v určitých situacích pozná matku (3. - 4. m), odlišuje cizí osoby (5. m), rozeznává přípravy ke krmení - křičí předem (3. m), přijímá zčásti tuhou stravu (6. m), jí samo sušenku či rohlík (8. m), drží si samo láhev (8. - 9. m), pije z hrnku s malou pomocí (10. m), spolupracuje při oblékání - zvedá nohy, ruce (10. m).
Psychomotorický vývoj dítěte v období batolete od 13 do 15 měsíců
- Dovednosti ve třináctém měsíci věku
- Pohyby
- Tráví hodně času tím, že se snaží lézt po schodech nahoru, ale brzy zjistí, že návrat dolů je těžší.
- Má větší stabilitu nohou, ale stále ještě snadno upadne.
- Při chůzi se může spoléhat kvůli opoře na židli nebo hračku s kolečky.
- Přes časté pády je rozhodnuto chodit samo.
- Koordinace rukou a očí
- Používá ruku, aby naznačilo, že chce určitý předmět.
- Rádo čmárá po papíře pastelkami a tužkami.
- Zatlouká kladívkem kolíky do desky, jež je k tomu určena.
- Hraje si s dětským telefonem, zvedá a pokládá sluchátko.
- Jazykové schopnosti
- Dítě rozpoznává vlastní jméno, ale nejspíš je nedokáže vyslovit.
- Ve správném kontextu říká pět nebo šest slov.
- Pokřikuje na vás, když se mu nelíbí, co právě děláte.
- Jestliže slyší známou hudbu, vydává zvuky připomínající melodii.
- Učení
- Opakovaně se snaží používat lžíci, aby se nakrmilo.
- Má legraci z toho, že dovede ukázat v knížkách obrázky známých předmětů.
- Dokáže se delší dobu soustředit na skládačky (puzzle).
- Zajímá se o videozáznamy a televizní programy.
- Při hře se začíná projevovat jeho představivost.
- Sociální a citový vývoj
- Začíná dávat najevo vrozenou touhu po nezávislosti, např. se snaží pomáhat při oblékání.
- Klesá potřeba odpoledního spánku.
- Má-li radost, obejme vás.
- S trochou pomoci drží hrneček a pije z něj.
- Může podávat hračky jinému dítěti.
- Hraje si raději samo v blízkosti dospělého než se stejně starým dítětem.
- Dovednosti ve čtrnáctém měsíci věku
- Pohyby
- Chodí s nejistým krokem po domě a zakopává při tom o předměty na podlaze.
- Umí se zastavit v chůzi a změnit směr.
- Když je s vámi venku, trvá na tom, že půjde bez cizí pomoci.
- Leze do schodů po všech čtyřech nebo posunuje zadeček vždy o jeden schod.
- Příležitostně může stále lézt po kolenou, i když už umí chodit.
- Koordinace rukou a očí
- Dítě ví, jak se mají správně používat pastelky, už je nedává do úst.
- Umí postavit věž ze dvou nebo ze tří kostek.
- Lépe dovede zasouvat kostky složitých tvarů do odpovídajících připravených otvorů.
- Pokud k němu přistoupíte s jeho svetříkem, zvedne ruce.
- Může být schopno házet středně velkým míčem.
- Jazykové schopnosti
- Snaží se společně s vámi zpívat.
- Začíná se učit názvy částí těla.
- Dychtivě naslouchá jiným dětem, jak si spolu povídají.
- S potěšením vyluzuje zvuky pomocí hudebních nástrojů.
- Jeho žvatlání má rytmus řeči.
- Je okouzleno tím, jak jiné děti ve stejném stáří mluví.
- Učení
- Jestliže ho povzbudíte, splní jednoduchý, ale zdlouhavý úkol.
- Dokáže se odtrhnout od toho, co právě dělá, a pak se k tomu zas vrátit.
- Nadšeně prozkoumává celý dům, ale nevnímá nebezpečí.
- Pokud mu předčítáte nějaký příběh, má soustředěný výraz obličeje.
- Hrou se rozvíjí představivost dítěte, např. různě sestavuje kostky.
- Sociální a citový vývoj
- Po společenské stránce je dítě více sebejisté, ale občas se bojí cizích lidí.
- Více si uvědomuje sebe sama, co se mu líbí a co ne.
- Poznává, že jeho jméno je jiné než jména ostatních lidí.
- Může se u něj objevit např. strach ze zvířat.
- Velmi rádo je nezávislé a chce si poradit bez vaší pomoci.
- Dočasně se u něj může projevit silnější citová vazba na jednoho z rodičů.
- Dovednosti v patnáctém měsíci věku
- Pohyby
- Sebejistě se pohybuje po domě.
- Při chůzi drží lépe rovnováhu a má ruce blíž u boků.
- Umí se v chůzi zastavit, sehnout se a zvednout předmět z podlahy.
- Když dítě vyzvete, pokouší se klidně stát a kopnout do míče – pravděpodobně se mu to nepovede nebo upadne na záda. Přesto se z těchto pokusů raduje.
- Zvládá obtížný úkol vylézt na vlastní vysokou židli a slézt z ní.
- Může být schopno klečet na židli u stolu.
- Koordinace rukou a očí
- Je schopno držet zároveň v každé ruce dva předměty.
- Umí pevně sevřít ruku a zřídkakdy něco náhodně pustí.
- Rádo si hraje s pohyblivými předměty a sleduje je, jak se kutálejí.
- Dává rádo součásti stavebnic na určená místa (např. puzzle)
- Jazykové schopnosti
- Dokáže říkat pět nebo šest jednotlivých slov.
- Rozumí mnohem většímu počtu slov, než kolik jich umí vyslovit.
- Velice je baví, když mu recitujete známé básničky a zazpíváte písničky.
- Dokáže reagovat na větší počet základních pokynů jako: ,,Nech tu hračku být“, ,,Vezmi si piškot“.
- Učení
- Dokud dítě nedokončí určitou činnost, soustředí se na ni.
- Rádo při hře předstírá činnosti, buďto samo nebo s vámi.
- Jestliže je k tomu pobídnete, snaží se uklidit hračky.
- Hraje si s oblibou s pískem a vodou.
- Sociální a citový vývoj
- Dítě se vyvíjí svou individuální cestou.
- Je-li dítě příliš frustrované, mívá záchvaty vzteku a špatné nálady.
- Chce se samo, zcela bez pomoci, nakrmit, přestože to úplně nedokáže.
- Všechno nadšeně prozkoumává, ať je to bezpečné, či nikoliv.
- Když věnujete pozornost jiným lidem, začíná projevovat známky žárlivosti.
- Baví ho rodinné obědy a večeře.
- Může se začít učit společenskému chování, např. tomu, že má pozdravit jinou osobu slovy ,,pápá, ahoj“.
Psychomotorický vývoj dítěte v období batolete ve věku 15 – 18 měsíců
- Pohyb
- Chodí nejistě s oporou do schodů i ze schodů. Některá batolata mohou používat i jinou taktiku, jako třeba lezení nebo sjíždění po zadečku.
- Chodí s jistotou po domě i venku.
- Zvedne z podlahy hračku nebo jiný předmět, aniž by se překotilo.
- Běží k vám přes místnost, ale při rozběhnutí může ztrácet rovnováhu.
- Začíná šplhat po prolézačkách na hřišti, ale potřebuje neustálý dozor.
- Rádo se šplouchá a koupe v bazénu.
- Jemná motorika
- Chápe souvislost mezi pohyby ruky a účinky, které následují. Například tahá za provázek připevněný k hračce, aby se pohybovala směrem k němu.
- Rádo nahodile čmárá na papír pastelkami nebo maluje barvami.
- Začíná se samo krmit rukama a lžící.
- Současně udrží v každé ruce jeden malý předmět.
- Chce se samo oblékat.
- Začíná být zřejmá preference pravé, nebo levé ruky.
- Tleská rukama.
- Úspěšně zasouvá předměty do otvorů různých tvarů a velikostí.
- Řeč
- Rozumí jednoduchým pokynům a vyhoví jim.
- Soustavně používá přibližně šest až sedm slov, ale rozumí mnohem více slovům.
- Spojuje řeč a gesta k vyjádření svých potřeb.
- Začíná se učit názvy částí těla.
- Má rádo písničky a říkanky a připojuje se k nim několika zvuky nebo pohyby.
- Učení
- Dovede využít svých nabytých dovedností (soustředění, paměť, kontrola ruka – oko) k provedení složitějších úkolů, jako je třeba sestavení skládanky.
- Řeší jednoduché problémy, umí třeba sundat víko z krabice, aby se podívalo dovnitř.
- Učí se základním koncepcím množství a objemu prostřednictvím hry s vodou.
- Schopnost déle udržet pozornost mu umožňuje soustředit se na náročnější aktivity a dokončit je.
- Chápe a sleduje pohádky, které se mu čtou, a reaguje na známé postavy.
- Pamatuje si, kam dalo předmět, o který má zájem, jako například oblíbenou hračku.
- Sociální a emocionální vývoj
- Může se vztekat, když není po jeho, a začíná prosazovat svůj pocit nezávislosti.
- Chce toho víc dělat samostatně, včetně krmení a oblékání.
- U společného stolu se učí dobrým způsobům u jídla.
- Začíná se učit základním sociálním dovednostem, jako třeba podat hračku jinému dítěti.
- Hraje si vedle jiných dětí, bedlivě je pozoruje a učí se tím, že vnímá, jak mezi sebou komunikují a jak si hrají s hračkami.
- Vyjadřuje preference pro konkrétní jídla nebo pro jisté hračky, s nimiž si chce hrát.
- Může žárlit, když se věnujete jiným.
Psychomotorický vývoj dítěte v období batolete ve věku 19 – 21 měsíců
- Pohyb
- Je schopno provozovat i další aktivitu, když je v pohybu. Například za sebou při chůzi táhne hračku na šňůrce.
- Rádo leze po nábytku.
- Sedne si na křeslo a umí i slézt dolů.
- Zlepšila se rovnováha a koordinace pohybů, takže už tak často nezakopává a nedochází k nečekaným pádům při chůzi a běhu.
- Dokáže si hrát s více hračkami a na hřišti je zajímá více herních prvků.
- Rádo volně běhá v parku a na zahradě.
- Jemná motorika
- Rádo si hraje s modelovacími hmotami, jako je plastelína nebo hlína, ale také s pískem a vodou, vyrábí tvary a ,,kreslí“ na jejich povrch.
- Rádo kutálí, hází i třeba chytá míče, velké se mu snáz uchopují.
- Umí pokládat kostky na sebe a dokáže asi z pěti postavit věž.
- Přelije vodu přesně z jedné nádoby do druhé, aniž by moc vylilo.
- Dělám čím dál rozsáhlejší čmáranice pastelkou na papír.
- Řeč
- Slovník má rozšířený na desítky slov, většinou podstatných jmen, jež označují obecnou skupinu předmětů: jako např. ,,dům“ pro všechny budovy, ,,auto“ pro všechna vozidla.
- Snaží se připojovat ke zpěvu.
- Zajímá se o hovor a začíná se učit konvencím, např. pokládá otázky a čeká odpověď.
- Vytváří věty ze dvou slov.
- Začíná chápat, že řeč souvisí nejen se sdělováním základních potřeb, ale také se sociálním kontaktem.
- Rozezná známé postavy a předměty v obrázkových knížkách a na fotografiích, a snaží se je pojmenovat.
- Učení
- Začíná používat hračky ke hře s fantazií, což je důsledek vznikající schopnosti symbolického myšlení.
- Rostoucí schopnost řešit problémy mu umožňuje dokončit jednoduchou skládanku a tyto hračky už snadno ovládá.
- Rozvíjející se zvídavost způsobuje, že chce vidět, co se děje venku, a prozkoumávat zavřené skříňky.
- Používá všechny smysly, včetně zraku, sluchu a hmatu, aby se obeznámilo se světem, v němž žije, a nabývá větší sebejistoty při prozkoumávání nového prostředí.
- Je soustředěnější, odhodlanější a více si přeje dokončit náročný úkol.
- Sociální a emocionální vývoj
- Cení si společnosti a snaží se upoutat pozornost buď řečí, nebo hrou.
- Ujde několik kroků pozadu.
- Dává najevo, že je téměř připraveno zahájit nácvik na nočník, ačkoliv plná kontrola vyprazdňování je v tomto věku ještě nepravděpodobná.
- I přes zákaz vytrvale zkouší věci, s jejichž zákazem nesouhlasí.
- Začíná komunikovat s jinými dětmi, ale potřebuje hodně sociálního vedení.
- Dokáže pochopit jednoduchá pravidla, ačkoliv ne vždy jich dbá.
- Těší je pocit jistoty z pravidelného denního režimu.
Psychomotorický vývoj dítěte v období batolete ve věku 22 – 24 měsíců
- Pohyb
- Odstrkuje se na šlapací hračce nohama, i když pravděpodobně ještě neumí šlapat na pedály.
- Umí stát na jedné noze, zatímco druhou kope do míče.
- S jistotou běhá a málokdy upadne, ačkoliv tato činnost ještě vyžaduje velké soustředění.
- Pohybuje se rychle, pokud jde rovně.
- Umí házet a chytat míč vsedě.
- ,,Tančí“ podle hudby.
- Umí dobře přizpůsobovat rovnováhu na houpačce.
- Jemná motorika
- Několik minut si prohlíží knížku, studuje každý obrázek, ukazuje na všechno, co ho zaujme, a obrací stránky.
- Umí se čím dál víc podílet na svém oblékání a svlékání.
- Dokáže spojit palec a ukazováček, takže zvedá i malé předměty.
- Vydává čím dál rytmičtější zvuky na jednoduché hudební nástroje, např. na buben nebo tamburínu.
- Řeč
- Přesně označí běžné předměty denní potřeby, které před ně položíte.
- Experimentuje se slovy.
- Většinu zvuků zvládne, ale často je poplete nebo špatně vyslovuje určité hlásky ,,r“ nebo ,,s“.
- Pojmenuje hlavní části těla.
- Naslouchá se zájmem, když mezi sebou mluví jiní lidé.
- Má slovník nejméně dvě stě slov, která často spojuje do krátkých vět.
- Učení
- Chápe, že může manipulovat s předměty, aby se o nich více dozvědělo.
- Například obrací předměty tak, aby vidělo dovnitř.
- Je nadšeno imaginativní hrou, s pomocí hraček vytváří příběhy, scenerie a hraje scénky.
- Bedlivě pozoruje lidi okolo a napodobuje je (tak se učí novým dovednostem).
- Má neuhasitelnou žízeň po informacích, ptá se na vše kolem sebe.
- Čím dál lépe rozumí vysvětlování.
- Dokáže si zapamatovat a pak vyprávět to, co prožilo.
- Sociální a emocionální vývoj
- Je rádo ve společnosti jiných dětí, ale dělá mu potíže dělit se o hračky a dosud si nehraje kooperativně.
- Dokáže se samo najíst lžící.
- Patrně už probíhá nácvik chození na nočník, ale kontrola vyprazdňování ještě nemusí být docela spolehlivá.
- Chce se samo mýt a čistit si zuby.
- Baví je pocit odpovědnosti při provádění drobných úkolů.
- Možná pláče, když je dočasně odloučeno od rodičů, ačkoliv brzy přestane, jakmile jsou z dohledu.
- Může se stydět před cizími lidmi.
Související ošetřovatelské diagnózy: