Ošetřovatelská anamnéza

 ? 

Vývoj etapa

Ve 2. třídě Vývoj zjišťujeme informace o stavu vývoje, jeho rozvoji nebo regresi v průběhu uznávaných vývojových stádií člověka. V této třídě hodnotíme, zda je růst a vývoj člověka vzhledem k jeho vývojovému stádiu přiměřený, zrychlený či opožděný.

Základní údaje:

  • stav všech složek vývoje – tělesného, motoriky, psychického vývoje, kognitivních funkcí, sociálních funkcí, vyjadřovacích dovedností
  • poruchy vývoje jednotlivých funkcí, dovedností
  • příčiny poruch vývoje
  • způsoby zvládání poruch vývoje klientem, rodinou

Vlivy působící na vývoj klienta:

  • prenatální rizika
  • rizika samotného jedince: nezralost, kongenitální či genetické poškození
  • věk, vývojová etapa
  • genetické dispozice
  • stav metabolizmu, výživy, energetických rezerv organizmu, endokrinních, imunitních, nervových funkcí
  • úroveň psychických funkcí
  • zdravotní stav
  • poškození mozku, poruchy zraku a sluchu
  • chronická onemocnění, opakující se nemoci, psychiatrická onemocnění
  • vliv léčby s negativními, toxickými účinky
  • vliv rodinného prostředí, širšího sociálního prostředí a pracovního prostředí
  • problémy ze strany pečovatele

Důležité údaje:

  • Poruchy vývoje
    změny růstu a vývoje, opoždění či zrychlení vývoje v určité oblasti:
    • tělesné znaky, motorika jemná a hrubá, pohlavní znaky
    • psychické funkce, úroveň řeči, učení, sociálních a emocionálních funkcí
    • neschopnost sebepéče nebo sebekontroly
    • zpomalení reakcí na podněty
    • omezení nápodoby
    • nejzávažnější postižení CNS, ohrožující život novorozence, se projeví poruchami vegetativních funkcí (D,P), nepřítomností reflexů potravových, chybění Moroova reflexu, poruchami chování (neklid, apatie, spavost až koma, křeče), změnami svalového napětí
  • Významné rizikové faktory pro vývoj odchylek v neuropsychickém vývoji
    • nízká porodní hmotnost do 2 000 g, předčasný termín narození do 36. týdne, hypotrofie plodu
    • bezprostředně zhoršená poporodní adaptace, porodní traumatizmus, VVV, neurologické patologie, asfyktický syndrom
    • infekce a onemocnění ženy v těhotenství, instrumentálně vedené porody, protrahované porody, přenášené těhotenství, vícečetné těhotenství, porod koncem pánevním
  • Způsoby hodnocení psychomotorického vývoje
    • klasifikace prenatálního období a klasifikace novorozenců z hlediska gestačního stáří a porodní hmotnosti
    • hodnocení průběhu poporodní adaptace: skóre dle Apgarové,
    • observace poporodní adaptace
    • screening psychomotorického vývoje dle docenta Vlacha:
      • pět vyšetřovacích poloh: vleže na zádech, při přitahování za ručky do sedu, na bříšku, v držení dítěte nad podložkou v závěsu, ve stoji
      • vyšetřujeme obvod hlavy, velkou fontanelu, švy, tvar hlavy, držení částí těla, spontánní hybnost, symetrie hybnosti a mimiky, svalový tonus, souhra ruka – oko – ústa, chování a sociální kontakt dítěte, smyslové funkce (postavení bulbů, hlasové projevy, reakce na zvuk, způsob úchopu), reflexy
      • zjištěné poruchy ve smyslu syndromů: hypertonického, hypotonického, mozečkového, atetoického či smíšených poruch
    • kineziologické vyšetření polohových reakcí dle Vojty
    • vyšetření funkce nervové soustavy – neurologického vývoje podle Ballarda
  • Možnosti péče o jedince s poruchami růstu a vývoje
    • primární péče: preventivní primární péče o novorozence, děti a dorost, návštěvní služba, preventivní prohlídky, zdravotní výchova, dispenzární péče dle platné Mezinárodní klasifikace nemocí
    • péče o defektní děti a mladistvé: systém tzv. rané péče, stacionáře, speciální školy, ústavy, rehabilitační ústavy, lázeňská péče, dětská centra pro ohrožené a postižené děti, dětské léčebny a ozdravovny

Přehled psychomotorického vývoje dítěte od narození do dvou let

Novorozenecké období

  • Zákonitosti novorozeneckého období
    • Novorozenecké období trvá prvních šest týdnů života dítěte.
    • Je to doba adaptace, během níž se novorozenec přizpůsobuje podmínkám nového prostředí.
    • Těsně po porodu je chování novorozence i matky regulováno biologicky, tedy instinktivně.
    • Novorozenec má vyvinuty všechny základní nepodmíněné reflexy /hledací, sací, polykací, vyměšovací, obranné, orientační, úchopové a polohové/.
    • Vytváří se pevný vztah mezi matkou a dítětem - je daný časným kontaktem, kojením, vzájemným očním i kožním kontaktem.
    • Péče o novorozence má probíhat v souladu s jeho individuálním i biologickým rytmem, postupně se uplatňuje pravidelný denní režim, rituály.
    • Učení novorozence je aktivizováno především v rámci sociální interakce, nejvýznamnějším sociálním objektem jsou rodiče, matka a otec.
    • Projev novorozence vyvolává a rozvíjí rodičovské chování obou rodičů., novorozenci jsou ke světu aktivní, často určují chování svých rodičů.
  • Chování novorozence
    • Zralý novorozenec má výrazný svalový tonus a jeho stavy spánku a bdění lze zcela rozlišit.
    • Obecně se udává 5 stavů, ve kterých se novorozenec pravidelně nachází:
      • Hluboký spánek - dech pravidelný, oči zavřené, bez spontánních pohybů, svalový tonus nízký.
      • Lehký spánek, fáze REM spánku - oči zavřené nebo pootevřené, pod víčky rychlé oční pohyby, dech nepravidelný, aktivita nízká, drobné pohyby, změny v mimickém výrazu.
      • Dřímota - přechodný stav mezi spánkem a bděním, oči mohou být otevřené, nízké svalové napětí.
      • Bdělý stav - jasný pohled, dítě se dívá a naslouchá, přiměřená pohybová aktivita s pohyby končetin, krátké hlasové projevy.
      • Pláč - oči otevřené nebo zavřené, velká pohybová aktivita, vysoké svalové napětí, slzy, nepravidelný pláč.
  • Motorický vývoj novorozence
    • Chování dítěte v poloze na zádech - celková poloha: převážně asymetrická
      (tonický šíjový reflex).
    • Ruce: pěsti většinou zaťaty.
    • Posazování: pasivní: nadměrný pokles hlavy nazad (trakční test).
    • Sed: s oporou: hlava trvale pokleslá.
    • Poloha na bříšku: hlavu přizpůsobivě otáčí do stran nebo ji na okamžik lehce zvedne.
    • Fixace a sledování kroužku zrakem: zpozoruje opožděně, jen v zorné linii, krátce sleduje.
    • Uchopování předmětů: palec flektován do dlaně.
    • Redukce spontánní činnosti: „naslouchá, zpozorní".
      Je zcela nevhodné dítě posazovat či postavovat, trakční test je jedna z možných neurologických zkoušek.

Kojenecké období

  • Zákonitosti kojeneckého období
    • Kojenecké období trvá od sedmého týdne do jednoho roku věku.
    • V průběhu tohoto období se projeví individuální rozdíly jednotlivých dětí v chování, prožívání a celkovém vývojovém trendu.
    • V tomto období převažuje potřeba kojence získat ve vztahu ke světu základní důvěru, chápat svět jako neohrožující a bezpečný.
    • Důležitá je primární potřeba stimulace a potřeba učení.
    • Spontánní vývoj znamená to, že běžná situace je pro vývoj dítěte za normálních okolností dostačující. Jde především o to, jakým způsobem a v jaké frekvenci jsou podněty dítěti nabízeny.
    • Toto období je označováno jako fáze receptivity, tzn. otevřenosti k okolnímu světu. Dítě akceptuje podněty, které jsou součástí jeho i okolního světa.
    • Pro receptivitu prvního období jsou významné i biologické potřeby, ústa představují pro kontakt s okolím velmi důležitou zónu. Dítě přirozeně vše vkládá do úst, to svědčí o dobré koordinaci oko - ruka - ústa.
    • Období primárního rozvoje poznávacích procesů je označováno jako senzomotorické, je vázané na přímé zrakové vnímání a motorické akty (pohyb). Dítě potřebuje s poznávanými podněty manipulovat, skutečně provádět činnost.
  • Senzomotorický vývoj:
    • Od 1. do 4. měsíce začíná své reakce koordinovat, tzn., že se dívá na to co má v ruce, s čím hýbe, co drží, strká do úst.
    • Od 4. měsíce začíná předvídat následky svých činů, např. dítě zatahá za šňůrku
    • nad hlavou a rozhýbe chrastítka, opakuje to záměrně.
    • Od 8. měsíce rozlišuje mezi prostředkem a cílem, tzn., opakovaně odkrývá zakrytý předmět, aby se ho zmocnilo, chápe trvalost v čase.
    • Chápání trvalosti v čase je spojeno se získáváním pocitu jistoty a bezpečí, pocitu důvěry v to, že okolní svět je stabilní.
    • V průběhu kojeneckého období si dítě začne uvědomovat samostatnost vlastního těla a jeho aktivit, naučí se chápat svoje citové prožitky jako součást sebe sama. Samo si určí priority, lze vysledovat pravidelnost v potřebách a určit režim podle přání dítěte (např. prodlužuje si čas mezi jídlem, prodlužuje bdění, i když s výkyvy).
  • Motorický vývoj kojeneckého období
    Dítě je schopno ovládat samo sebe, tento vývoj postupuje ve směru:
    • Kefalokaudálním (od hlavy k patě) - nejprve zvedá hlavu, pak ovládá páteř při sedu, při plazení, chůzi;
    • proximodistálním (od centra k periferii) - začínají pohyby v ramenou a kyčlích, pak zápěstí, prsty;
    • ulnoradiálním (od malíkové strany dlaně k palcové) - při úchopu směrem ke klíšťkovému, tzv.„špetce" (používá palec a ukazováček)
    • Chování dítěte v poloze na zádech - celková poloha: převážně symetrická (od 4. m), převaluje se ze zad na bříško a zpět (od 6. m).
    • Ruce: pěsti otevřeny (od 3. m), hra s prsty (ve 4. m).
    • Nohy: natahuje je, zvedá vysoko na podložku, chytá rukama, strká do úst (5. - 6. m).
    • Posazování: aktivní: posadí se bez pomoci na rovné ploše (8. - 9. m).
    • Sed: s oporou: hlava pevná (5. m), volný: samostatný, bez pomoci, jistě (9. m)
    • Stoj: pasivní: držen za ruce (7. m), sám se postaví u opory (9. m), obchází (9. -10. m), stojí na okamžik sám (11. m).
    • Chůze: jde veden za obě ruce (10. m), samostatná chůze (10. - 15. m).
    • Poloha na bříšku: dostane se do polohy na čtyři (6. m), začíná se plazit (7. m), leze střídavým vzorem (8. - 9. m).
    • Uchopování předmětů na ploše stolku vsedě: obecný vývojový postup: od pasivního úchopu k aktivnímu, od ulnární strany k radiální (6. - 7. m), od dlaně ke špičkám prstů (8. - 9. m).
    • Manipulace: vloží 1 až 2 kostky do hrníčku (11. m), vloží 5 kostek (12. m).
  • Sociální projevy kojeneckého období
    • Porozumění řeči: reaguje na zavolání jménem, na „ne-ne" (8. m), dětské hříčky na výzvu (9. m), na výzvu „dej mi" podá předmět a nepustí (9. - 10. m), podá předmět a pustí jej (10. - 11. m).
    • Řeč: duplikace slabik (8. -9. m), 2 slova s významem (9. -10. m), 6 slov s významem (10. - 12m.), rozvinutý „žargon" (12. m).
    • Sociální projevy: prvý úsměv (6 týdnů - 2. m), úsměv a hlasový projev (3. m), směje se, „povídá" a plácá na obraz v zrcadle (6. m), v určitých situacích pozná matku (3. - 4. m), odlišuje cizí osoby (5. m), rozeznává přípravy ke krmení - křičí předem (3. m), přijímá zčásti tuhou stravu (6. m), jí samo sušenku či rohlík (8. m), drží si samo láhev (8. - 9. m), pije z hrnku s malou pomocí (10. m), spolupracuje při oblékání - zvedá nohy, ruce (10. m).

Psychomotorický vývoj dítěte v období batolete od 13 do 15 měsíců

  • Dovednosti ve třináctém měsíci věku
    • Pohyby
      • Tráví hodně času tím, že se snaží lézt po schodech nahoru, ale brzy zjistí, že návrat dolů je těžší.
      • Má větší stabilitu nohou, ale stále ještě snadno upadne.
      • Při chůzi se může spoléhat kvůli opoře na židli nebo hračku s kolečky.
      • Přes časté pády je rozhodnuto chodit samo.
    • Koordinace rukou a očí
      • Používá ruku, aby naznačilo, že chce určitý předmět.
      • Rádo čmárá po papíře pastelkami a tužkami.
      • Zatlouká kladívkem kolíky do desky, jež je k tomu určena.
      • Hraje si s dětským telefonem, zvedá a pokládá sluchátko.
    • Jazykové schopnosti
      • Dítě rozpoznává vlastní jméno, ale nejspíš je nedokáže vyslovit.
      • Ve správném kontextu říká pět nebo šest slov.
      • Pokřikuje na vás, když se mu nelíbí, co právě děláte.
      • Jestliže slyší známou hudbu, vydává zvuky připomínající melodii.
    • Učení
      • Opakovaně se snaží používat lžíci, aby se nakrmilo.
      • Má legraci z toho, že dovede ukázat v knížkách obrázky známých předmětů.
      • Dokáže se delší dobu soustředit na skládačky (puzzle).
      • Zajímá se o videozáznamy a televizní programy.
      • Při hře se začíná projevovat jeho představivost.
    • Sociální a citový vývoj
      • Začíná dávat najevo vrozenou touhu po nezávislosti, např. se snaží pomáhat při oblékání.
      • Klesá potřeba odpoledního spánku.
      • Má-li radost, obejme vás.
      • S trochou pomoci drží hrneček a pije z něj.
      • Může podávat hračky jinému dítěti.
      • Hraje si raději samo v blízkosti dospělého než se stejně starým dítětem.
  • Dovednosti ve čtrnáctém měsíci věku
    • Pohyby
      • Chodí s nejistým krokem po domě a zakopává při tom o předměty na podlaze.
      • Umí se zastavit v chůzi a změnit směr.
      • Když je s vámi venku, trvá na tom, že půjde bez cizí pomoci.
      • Leze do schodů po všech čtyřech nebo posunuje zadeček vždy o jeden schod.
      • Příležitostně může stále lézt po kolenou, i když už umí chodit.
    • Koordinace rukou a očí
      • Dítě ví, jak se mají správně používat pastelky, už je nedává do úst.
      • Umí postavit věž ze dvou nebo ze tří kostek.
      • Lépe dovede zasouvat kostky složitých tvarů do odpovídajících připravených otvorů.
      • Pokud k němu přistoupíte s jeho svetříkem, zvedne ruce.
      • Může být schopno házet středně velkým míčem.
    • Jazykové schopnosti
      • Snaží se společně s vámi zpívat.
      • Začíná se učit názvy částí těla.
      • Dychtivě naslouchá jiným dětem, jak si spolu povídají.
      • S potěšením vyluzuje zvuky pomocí hudebních nástrojů.
      • Jeho žvatlání má rytmus řeči.
      • Je okouzleno tím, jak jiné děti ve stejném stáří mluví.
    • Učení
      • Jestliže ho povzbudíte, splní jednoduchý, ale zdlouhavý úkol.
      • Dokáže se odtrhnout od toho, co právě dělá, a pak se k tomu zas vrátit.
      • Nadšeně prozkoumává celý dům, ale nevnímá nebezpečí.
      • Pokud mu předčítáte nějaký příběh, má soustředěný výraz obličeje.
      • Hrou se rozvíjí představivost dítěte, např. různě sestavuje kostky.
    • Sociální a citový vývoj
      • Po společenské stránce je dítě více sebejisté, ale občas se bojí cizích lidí.
      • Více si uvědomuje sebe sama, co se mu líbí a co ne.
      • Poznává, že jeho jméno je jiné než jména ostatních lidí.
      • Může se u něj objevit např. strach ze zvířat.
      • Velmi rádo je nezávislé a chce si poradit bez vaší pomoci.
      • Dočasně se u něj může projevit silnější citová vazba na jednoho z rodičů.
  • Dovednosti v patnáctém měsíci věku
    • Pohyby
      • Sebejistě se pohybuje po domě.
      • Při chůzi drží lépe rovnováhu a má ruce blíž u boků.
      • Umí se v chůzi zastavit, sehnout se a zvednout předmět z podlahy.
      • Když dítě vyzvete, pokouší se klidně stát a kopnout do míče – pravděpodobně se mu to nepovede nebo upadne na záda. Přesto se z těchto pokusů raduje.
      • Zvládá obtížný úkol vylézt na vlastní vysokou židli a slézt z ní.
      • Může být schopno klečet na židli u stolu.
    • Koordinace rukou a očí
      • Je schopno držet zároveň v každé ruce dva předměty.
      • Umí pevně sevřít ruku a zřídkakdy něco náhodně pustí.
      • Rádo si hraje s pohyblivými předměty a sleduje je, jak se kutálejí.
      • Dává rádo součásti stavebnic na určená místa (např. puzzle)
    • Jazykové schopnosti
      • Dokáže říkat pět nebo šest jednotlivých slov.
      • Rozumí mnohem většímu počtu slov, než kolik jich umí vyslovit.
      • Velice je baví, když mu recitujete známé básničky a zazpíváte písničky.
      • Dokáže reagovat na větší počet základních pokynů jako: ,,Nech tu hračku být“, ,,Vezmi si piškot“.
    • Učení
      • Dokud dítě nedokončí určitou činnost, soustředí se na ni.
      • Rádo při hře předstírá činnosti, buďto samo nebo s vámi.
      • Jestliže je k tomu pobídnete, snaží se uklidit hračky.
      • Hraje si s oblibou s pískem a vodou.
    • Sociální a citový vývoj
      • Dítě se vyvíjí svou individuální cestou.
      • Je-li dítě příliš frustrované, mívá záchvaty vzteku a špatné nálady.
      • Chce se samo, zcela bez pomoci, nakrmit, přestože to úplně nedokáže.
      • Všechno nadšeně prozkoumává, ať je to bezpečné, či nikoliv.
      • Když věnujete pozornost jiným lidem, začíná projevovat známky žárlivosti.
      • Baví ho rodinné obědy a večeře.
      • Může se začít učit společenskému chování, např. tomu, že má pozdravit jinou osobu slovy ,,pápá, ahoj“.

Psychomotorický vývoj dítěte v období batolete ve věku 15 – 18 měsíců

  • Pohyb
    • Chodí nejistě s oporou do schodů i ze schodů. Některá batolata mohou používat i jinou taktiku, jako třeba lezení nebo sjíždění po zadečku.
    • Chodí s jistotou po domě i venku.
    • Zvedne z podlahy hračku nebo jiný předmět, aniž by se překotilo.
    • Běží k vám přes místnost, ale při rozběhnutí může ztrácet rovnováhu.
    • Začíná šplhat po prolézačkách na hřišti, ale potřebuje neustálý dozor.
    • Rádo se šplouchá a koupe v bazénu.
  • Jemná motorika
    • Chápe souvislost mezi pohyby ruky a účinky, které následují. Například tahá za provázek připevněný k hračce, aby se pohybovala směrem k němu.
    • Rádo nahodile čmárá na papír pastelkami nebo maluje barvami.
    • Začíná se samo krmit rukama a lžící.
    • Současně udrží v každé ruce jeden malý předmět.
    • Chce se samo oblékat.
    • Začíná být zřejmá preference pravé, nebo levé ruky.
    • Tleská rukama.
    • Úspěšně zasouvá předměty do otvorů různých tvarů a velikostí.
  • Řeč
    • Rozumí jednoduchým pokynům a vyhoví jim.
    • Soustavně používá přibližně šest až sedm slov, ale rozumí mnohem více slovům.
    • Spojuje řeč a gesta k vyjádření svých potřeb.
    • Začíná se učit názvy částí těla.
    • Má rádo písničky a říkanky a připojuje se k nim několika zvuky nebo pohyby.
  • Učení
    • Dovede využít svých nabytých dovedností (soustředění, paměť, kontrola ruka – oko) k provedení složitějších úkolů, jako je třeba sestavení skládanky.
    • Řeší jednoduché problémy, umí třeba sundat víko z krabice, aby se podívalo dovnitř.
    • Učí se základním koncepcím množství a objemu prostřednictvím hry s vodou.
    • Schopnost déle udržet pozornost mu umožňuje soustředit se na náročnější aktivity a dokončit je.
    • Chápe a sleduje pohádky, které se mu čtou, a reaguje na známé postavy.
    • Pamatuje si, kam dalo předmět, o který má zájem, jako například oblíbenou hračku.
  • Sociální a emocionální vývoj
    • Může se vztekat, když není po jeho, a začíná prosazovat svůj pocit nezávislosti.
    • Chce toho víc dělat samostatně, včetně krmení a oblékání.
    • U společného stolu se učí dobrým způsobům u jídla.
    • Začíná se učit základním sociálním dovednostem, jako třeba podat hračku jinému dítěti.
    • Hraje si vedle jiných dětí, bedlivě je pozoruje a učí se tím, že vnímá, jak mezi sebou komunikují a jak si hrají s hračkami.
    • Vyjadřuje preference pro konkrétní jídla nebo pro jisté hračky, s nimiž si chce hrát.
    • Může žárlit, když se věnujete jiným.

Psychomotorický vývoj dítěte v období batolete ve věku 19 – 21 měsíců

  • Pohyb
    • Je schopno provozovat i další aktivitu, když je v pohybu. Například za sebou při chůzi táhne hračku na šňůrce.
    • Rádo leze po nábytku.
    • Sedne si na křeslo a umí i slézt dolů.
    • Zlepšila se rovnováha a koordinace pohybů, takže už tak často nezakopává a nedochází k nečekaným pádům při chůzi a běhu.
    • Dokáže si hrát s více hračkami a na hřišti je zajímá více herních prvků.
    • Rádo volně běhá v parku a na zahradě.
  • Jemná motorika
    • Rádo si hraje s modelovacími hmotami, jako je plastelína nebo hlína, ale také s pískem a vodou, vyrábí tvary a ,,kreslí“ na jejich povrch.
    • Rádo kutálí, hází i třeba chytá míče, velké se mu snáz uchopují.
    • Umí pokládat kostky na sebe a dokáže asi z pěti postavit věž.
    • Přelije vodu přesně z jedné nádoby do druhé, aniž by moc vylilo.
    • Dělám čím dál rozsáhlejší čmáranice pastelkou na papír.
  • Řeč
    • Slovník má rozšířený na desítky slov, většinou podstatných jmen, jež označují obecnou skupinu předmětů: jako např. ,,dům“ pro všechny budovy, ,,auto“ pro všechna vozidla.
    • Snaží se připojovat ke zpěvu.
    • Zajímá se o hovor a začíná se učit konvencím, např. pokládá otázky a čeká odpověď.
    • Vytváří věty ze dvou slov.
    • Začíná chápat, že řeč souvisí nejen se sdělováním základních potřeb, ale také se sociálním kontaktem.
    • Rozezná známé postavy a předměty v obrázkových knížkách a na fotografiích, a snaží se je pojmenovat.
  • Učení
    • Začíná používat hračky ke hře s fantazií, což je důsledek vznikající schopnosti symbolického myšlení.
    • Rostoucí schopnost řešit problémy mu umožňuje dokončit jednoduchou skládanku a tyto hračky už snadno ovládá.
    • Rozvíjející se zvídavost způsobuje, že chce vidět, co se děje venku, a prozkoumávat zavřené skříňky.
    • Používá všechny smysly, včetně zraku, sluchu a hmatu, aby se obeznámilo se světem, v němž žije, a nabývá větší sebejistoty při prozkoumávání nového prostředí.
    • Je soustředěnější, odhodlanější a více si přeje dokončit náročný úkol.
  • Sociální a emocionální vývoj
    • Cení si společnosti a snaží se upoutat pozornost buď řečí, nebo hrou.
    • Ujde několik kroků pozadu.
    • Dává najevo, že je téměř připraveno zahájit nácvik na nočník, ačkoliv plná kontrola vyprazdňování je v tomto věku ještě nepravděpodobná.
    • I přes zákaz vytrvale zkouší věci, s jejichž zákazem nesouhlasí.
    • Začíná komunikovat s jinými dětmi, ale potřebuje hodně sociálního vedení.
    • Dokáže pochopit jednoduchá pravidla, ačkoliv ne vždy jich dbá.
    • Těší je pocit jistoty z pravidelného denního režimu.

Psychomotorický vývoj dítěte v období batolete ve věku 22 – 24 měsíců

  • Pohyb
    • Odstrkuje se na šlapací hračce nohama, i když pravděpodobně ještě neumí šlapat na pedály.
    • Umí stát na jedné noze, zatímco druhou kope do míče.
    • S jistotou běhá a málokdy upadne, ačkoliv tato činnost ještě vyžaduje velké soustředění.
    • Pohybuje se rychle, pokud jde rovně.
    • Umí házet a chytat míč vsedě.
    • ,,Tančí“ podle hudby.
    • Umí dobře přizpůsobovat rovnováhu na houpačce.
  • Jemná motorika
    • Několik minut si prohlíží knížku, studuje každý obrázek, ukazuje na všechno, co ho zaujme, a obrací stránky.
    • Umí se čím dál víc podílet na svém oblékání a svlékání.
    • Dokáže spojit palec a ukazováček, takže zvedá i malé předměty.
    • Vydává čím dál rytmičtější zvuky na jednoduché hudební nástroje, např. na buben nebo tamburínu.
  • Řeč
    • Přesně označí běžné předměty denní potřeby, které před ně položíte.
    • Experimentuje se slovy.
    • Většinu zvuků zvládne, ale často je poplete nebo špatně vyslovuje určité hlásky ,,r“ nebo ,,s“.
    • Pojmenuje hlavní části těla.
    • Naslouchá se zájmem, když mezi sebou mluví jiní lidé.
    • Má slovník nejméně dvě stě slov, která často spojuje do krátkých vět.
  • Učení
    • Chápe, že může manipulovat s předměty, aby se o nich více dozvědělo.
    • Například obrací předměty tak, aby vidělo dovnitř.
    • Je nadšeno imaginativní hrou, s pomocí hraček vytváří příběhy, scenerie a hraje scénky.
    • Bedlivě pozoruje lidi okolo a napodobuje je (tak se učí novým dovednostem).
    • Má neuhasitelnou žízeň po informacích, ptá se na vše kolem sebe.
    • Čím dál lépe rozumí vysvětlování.
    • Dokáže si zapamatovat a pak vyprávět to, co prožilo.
  • Sociální a emocionální vývoj
    • Je rádo ve společnosti jiných dětí, ale dělá mu potíže dělit se o hračky a dosud si nehraje kooperativně.
    • Dokáže se samo najíst lžící.
    • Patrně už probíhá nácvik chození na nočník, ale kontrola vyprazdňování ještě nemusí být docela spolehlivá.
    • Chce se samo mýt a čistit si zuby.
    • Baví je pocit odpovědnosti při provádění drobných úkolů.
    • Možná pláče, když je dočasně odloučeno od rodičů, ačkoliv brzy přestane, jakmile jsou z dohledu.
    • Může se stydět před cizími lidmi.

Krevní oběh novorozence-adaptace Pectus excavatum Syndaktilie Aplikace modrého světla u novorozence Kůže nedonošeného dítěte Jemné vlasy a lanugo nedonošených Měření obvodu hlavy u nedonošených Ušní boltce nedonošených dětí Znaky nezralosti u chlapců Znaky nezralosti u dívek Tenké prsty a suchá kůže nedonošeného dítěte Rýhování na ploskách nohou a na dlaních Vyšetření očního pozadí u novorozence Stimulace sacího reflexu novorozence Úchopový reflex na horních končetinách novorozence Moroův reflex novorozence, fáze I Moroův reflex novorozence,fáze II Inzulínová pumpa u kojence

Související ošetřovatelské diagnózy:

Skip Navigation Links.
<<
loga
Zavřít