Ošetřovatelské diagnózy

 ? 

Růst, vývoj/vývoj/opožděný růst a vývoj - 00111 etapa

Definice

Stav, kdy jedinec vykazuje  odchylky od normy pro svou věkovou skupinu.

Příčiny vzniku

  • nedostatečná péče (fyzické, citové zanedbávání nebo zneužívání)
  • lhostejnost
  • rozporuplný přístup
  • příliš mnoho pečovatelů
  • oddělení od blízkých osob
  • chudé prostředí, nedostatek stimulace
  • důsledky tělesného postižení
  • závislost dítěte vynucená okolnostmi
  • somatická onemocnění – chronická onemocnění, nádory
  • hormonální poruchy (pubertas praecox, nanizmus atd.)
  • genetické poruchy (Downův syndrom, Turnerův syndrom atd.)
  • nedostatečná výživa
  • emotivní poruchy
  • užívání návykových látek nebo anabolických steroidů
  • dlouhodobá, bolestivá léčba
  • opakované hospitalizace

Určující znaky

subjektivní

  • jedinec není schopen se přiměřeně svému věku o sebe postarat a kontrolovat své projevy

objektivní

  • opožděné nebo obtížné zvládání dovedností (motorických, sociálních) typických pro danou věkovou skupinu (ztráta dříve zvládnutých dovedností)
  • poruchy tělesného růstu
  • lhostejnost
  • netečnost
  • poruchy spánku
  • náladovost
  • rozladěnost
  • zpomalený reakční čas (opožděný nástup reakcí na podněty)

Očekávané výsledky

  • pacient dosáhne rozvoje motorických společenských dovedností odpovídajících jeho věku
  • pacient je schopen pečovat o sebe a kontrolovat své chování
  • pacient dosáhne stabilizace hmotnosti, růstu nebo pokroku v přiblížení se své věkové skupině
  • rodiče, pečovatelé pochopí opoždění nebo odchylku v růstu, vývoji
  • rodiče, pečovatelé naplánují opatření k nápravě

Ošetřovatelské intervence

posouzení příčin a souvisejících faktorů

  • zjisti existující stavy, okolnosti přispívající k odchylce růstu, vývoje, např. omezení intelektuální kapacity, tělesné postižení
  • posuď úroveň péče rodičů
  • povšimni si závažných stresujících příhod
  • zhodnoť prostředí nemocnice, ústavu z hlediska dostatečné stimulace, rozptýlení a možnosti hrát si a učit se novým věcem
  • pátrej po užívání různých látek, léků, které mohou s daným stavem souviset
  • urči stupeň odchylky (zaznamenávej pravidelně výšku a hmotnost)
  • zhodnoť úroveň neuropsychického vývoje, vypracuj aktivity k rozvoji
  • sleduj a zaznamenávej hlavní a vedlejší účinky podávaných léků

prováděcí intervence

  • zachovej si věcný přístup
  • informace podávej v souladu se svými kompetencemi
  • aktivně naslouchej obavám pacienta, rodičů z možného opoždění růstu a vývoje
  • doporuč zapojení dalších odborníků (nutriční asistent, fyzioterapeut)
  • povzbuzuj pacienta, rodiče v kladení krátkodobých, realistických cílů
  • hodnoť pravidelně s pacientem, rodiči pokrok, užívej vhodné pozitivní stimulace
  • doporuč zapojení do vhodných pohybových aktivit
  • poskytni pacientovi možnost rozptýlení, dětem možnost hry, vzdělávání

posílení zdraví

  • doporuč vhodné edukační programy v místě bydliště
  • informuj pacienta, rodiče o možnostech zapojení do skupin svépomocné péče
  • doporuč péči psychologa
  • edukuj rodiče o prevenci komplikací, zhoršení stavu – pravidelná dispenzární péče (odběry na stanovení hladin hormonů, hodnocení stavu výživy, úprava dávkování léků, hormonální substituce atd.)

Související lékařské diagnózy:

Související ošetřovatelské anamnézy:

loga
Zavřít