Ošetřovatelská anamnéza

 ? 

Čití – vnímání etapa

Ve 3. třídě Čití - vnímání sestra hodnotí příjem informací prostřednictvím smyslů: dotyku, chuti, čichu, vidění, sluchu a kinestezie. Tyto funkce pomáhají člověku saturovat potřeby jistoty a bezpečí, pokud probíhají fyziologicky.

Zásadním předpokladem kvality příjmu informací jsou správná stavba a funkčnost smyslových systémů: somatoviscerálního (zahrnuje mechanorecepci, termorecepci, ale také nocicepci, propriocepci, viscerocepci – tři posledně jmenované druhy čití jsou předmětem sledování v jiných doménách), chuťového, čichového, zrakového, sluchového a vestibulárního (statokinetického). K hodnocení funkcí čití a vnímání se přiřazuje i základní funkce lidské psychiky – vědomí.

Základní údaje sledované ve 3. třídě Čití – vnímání jsou:

  • charakter a kvalita čití a smyslového vnímání jednotlivých druhů informací/podnětů
  • upřednostňování některého druhu čití, vnímání, důvody
  • stav vědomí, bdělosti (vigility), jasnosti (lucidity) a uvědomování si sama sebe (idiognosie), kvantitativní a kvalitativní poruchy, související problémy
  • faktory ovlivňující čití a vnímání člověka a stav jeho vědomí
  • poruchy čití a vnímání klienta, související obtíže a následky těchto poruch
  • náhrada případně porušeného druhu čití/vnímání jiným druhem
  • způsoby kompenzace poruch čití a vnímání klientem, účinná opatření a řešení

Vlivy působící na čití, vnímání, stav vědomí:

  • anatomicko-fyziologické zvláštnosti a funkční úroveň:
    • smyslových systémů
    • nervového systému
    • stavu vědomí
    • metabolismu
    • endokrinního systému aj.
  • genetické předpoklady, rodinná zátěž na smyslové defekty a handicapy
  • věk, vývojové stádium
  • typ osobnosti člověka
  • psychický stav, emoce, stres
  • úroveň sebekoncepce, sebeúcty
  • charakter profese, zájmů, aktivit
  • celkový zdravotní stav
  • vliv jiného onemocnění: neurologického, neurochirurgického, endokrinního, metabolického, infekčního, psychiatrického, vliv bolesti, dyskomfortu, poruchy vědomí provázejí i onemocnění kardiovaskulárního systému, dýchacího, traumatologii, intoxikace
  • charakter terapie, která působí na smysly (CAN, další léky, operační výkony, imobilita)
  • charakter domácího a pracovního prostředí - bariéry
  • multikultura
  • přiměřenost podnětů v prostředí
  • chronické kuřáctví, abusus jiných drog (snižují vnímáni čichu, chuti)

Důležité údaje, které zjišťujeme v ošetřovatelské anamnéze jsou:

  • Poruchy čití a vnímání – obecně
    • senzorická/senzitivní deprivace: nesprávné či snížené vnímání podnětů (např. u gerontologických pacientů, u hendikepovaných)
    • senzorické přetížení (hyperstimulace): jedinec není schopen tolerovat nadměrné podněty (osvětlení, hluk, velké množství lidí, návštěv, např. při hospitalizaci), důsledkem je vývoj poruch vnímání (iluze, halucinace, jejich pseudoporuchy)
    • hyperstimulací mozku, např. u záchvatu epilepsie vznikají i senzorické záchvaty, u epilepsie temporálního laloku iluze viděného či slyšeného či nepoznávání prostředí a tzv. snové stavy a aura)
    • senzorické deficity: slepota, hluchota, anosmie, agúsie, anestezie, ztráta kinestetického smyslu (kompenzované, nekompenzované jiným druhem vnímání), iluze, halucinace
  • Poruchy čití a vnímání zraku/vidění
    • poruchy světlocitu – amaurosis, praktická slepota, slabozrakost, hemeralopie, přecitlivělost na světlo (fotofobie)
    • poruchy barvocitu – úplné, částečné, daltonismus, xantopsie (vidí žlutě), erythropsie (vidí červeně)
    • poruchy zrakové ostrosti – neostré, rozmazané vidění, dvojité vidění (diplopie)
    • poruchy zrakového pole – skotomy, hemianopsie
    • refrakční vady – myopie, hypermetropie, astigmatismus
    • jiné: vidí předměty zmenšeně (mikropsie), zvětšeně (makropsie), zkomoleně (metamorfopsie), albinismus, světelné vjemy (záblesky, jiskření)
  • Poruchy čití a vnímání sluchu
    • dle intenzity poruchy: hluchota – anakuze, zbytky sluchu, nedoslýchavost – hypakuze
    • patologické vjemy/šelesty: tinitus, hučení v uších
  • Poruchy čití a vnímání kinestezie
    • poruchy polohocitu a pohybocitu
    • závratě – trvalé či záchvatovité, spojené s nystagmem, nauseou, zvracením, ušními šelesty (pískoty, šumy)
    • změny reakcí polohových a pohybových, poruchy reflexů
  • Poruchy čití a vnímání kožní citlivosti
    • poruchy intenzity čití a vnímání: anestezie, hypestezie, hyperestezie
    • poruchy kvality čití a vnímání: parestezie (mravenčení, brnění), dysestezie (vnímání jiné kvality podnětu), disociace čití (specifická porucha čití pro určitý typ podnětů - bolestivé, tepelné, chladové), allodynie (bolestivé vnímání nebolestivých podnětů)
  • Poruchy čití a vnímání čichu
    • v intenzitě: anosmie, hyposmie
    • poruchy kvalitativní: vnímání neadekvátních vůní, zápachů
  • Poruchy čití a vnímání chuti
    • v intenzitě: agusie, hypogusie či v kvalitě vnímaných chutí
  • Poruchy vědomí
    • kvantitativní poruchy: somnolence, sopor, koma (mělké, hluboké), koma: hypoglykemické, diabetické ketoacidotické, hyperosmolární neacidotické, laktacidotické, jaterní, uremické, hypofyzární, tyreotoxické, myxedémové, při poruchách elektrolytového, vodního a acidobazického hospodářství
    • kvalitativní poruchy: amence, obnubilace, delirium
    • vegetativní stav (postižený je bdělý, ale neuvědomuje si sebe a okolí, autonomní funkce jsou neporušeny, nemluví, neposlouchá příkazy, oči má otevřené)
    • coma vigile = apalický syndrom: nepatří do poruch vědomí (postižený je bdělý, uvědomuje si sebe i okolí, dorozumívá se pouze pohyby očí, mohou být přítomny primitivní reflexy – žvýkání, zívání, chňapavý úchop po předmětu))
  • Související poruchy
    • percepční a kognitivní: dezorientace časem, místem, osobou, poruchy koncentrace, snížená pozornost, roztržitost, narušená paměť a schopnost řešit problémy, zmatenost, bizarní myšlení, nerozhodnost, záměna fantazie s realitou, denní snění, snížená motorická koordinace, závratě, bolesti hlavy
    • afektivní: nepřiměřená emoční odpověď, změny nálady, podrážděnost,
    • emoční labilita, neklid, apatie, zlost, hněv, deprese, úzkost, strach, nuda, poruchy spánku, změny chování, změny v komunikaci, poruchy sebeúcty, sociální izolace
    • související rizika: poranění, popálení, omrznutí
    • jiné: nechutenství, slzení, omezení aktivit z důvodu deficitu vnímání, poruchy sebepéče, poruchy plnění rolí (profesních, rodinných)
  • Faktory ovlivňující čití, vnímání, vědomí
    • smyslové defekty a hendikepy, vrozené vývojové vady – osoby hluché, s vážnou poruchou sluchu, zrakově postižené
    • poruchy velikosti zornic – mydriáza, mióza, anizokorie
    • strabismus divergentní, konvergentní
    • vysoký věk
    • onemocnění: neurologické, neurochirurgické, endokrinní, metabolické,
    • poruchy vnitřního prostředí, infekční, psychiatrické, demence, zmatenost, vliv bolesti, dyskomfort, chronické kuřáctví
    • poruchy vědomí provázejí i onemocnění kardiovaskulární, dýchací, traumatologické, intoxikace, abusus drog,
    • charakter terapie, která působí na smysly - CAN, léky, operační výkony imobilita, dlouhodobá hospitalizace
    • prostředí - bariéry
    • nepodnětné prostředí, izolace, nadměrnost podnětů, které není klient schopen zvládat (prostředí JIP – hluk přístrojů, světlo, intervence), stres
    • poruchy sebeúcty, hierarchie hodnot

K této problematice se vztahují hodnotící škály k hodnocení vědomí.

Specifika u dětí:

  • rozdíly vlivu na osobnost jedince mezi vrozeným a získaným defektem/ hendikepem, na zvládání situace jím i rodinou, na hierarchii hodnot, na životní styl
  • působení patogenních nox v průběhu těhotenství s teratogenními vlivy na vývoj embrya/fetu vzhledem ke smyslovým orgánům
  • vlivy perinatální: prolongovaný porod, předčasný porod s nezralostí
  • přijetí hendikepu rodiči, charakter péče, ochota spolupráce s odborníky
  • změna režimu rodiny, životního stylu
  • využívání institucionální odborné péče a pomoci od narození/útlého dětství – systém tzv. rané péče
  • příznivý vliv sourozenců, vrstevníků dítěte na jeho vývoj s hendikepem
  • kvalita stimulace, podnětnost prostředí, ve kterém se dítě vyvíjí

Stupně kvantitativní poruchy vědomí Izokorie, zornicový reflex Katarakta Glaukom - morfologie Dětské Glasgow Coma Scale Glasgow Coma Scale Bodovací schéma podle Beneše Hypoglykémie

Související ošetřovatelské diagnózy:

Skip Navigation Links.
<<
loga
Zavřít