Ošetřovatelská anamnéza
?
Čití – vnímání
Ve 3. třídě Čití - vnímání sestra hodnotí příjem informací prostřednictvím smyslů: dotyku, chuti, čichu, vidění, sluchu a kinestezie. Tyto funkce pomáhají člověku saturovat potřeby jistoty a bezpečí, pokud probíhají fyziologicky.
Zásadním předpokladem kvality příjmu informací jsou správná stavba a funkčnost smyslových systémů: somatoviscerálního (zahrnuje mechanorecepci, termorecepci, ale také nocicepci, propriocepci, viscerocepci – tři posledně jmenované druhy čití jsou předmětem sledování v jiných doménách), chuťového, čichového, zrakového, sluchového a vestibulárního (statokinetického). K hodnocení funkcí čití a vnímání se přiřazuje i základní funkce lidské psychiky – vědomí.
Základní údaje sledované ve 3. třídě Čití – vnímání jsou:
- charakter a kvalita čití a smyslového vnímání jednotlivých druhů informací/podnětů
- upřednostňování některého druhu čití, vnímání, důvody
- stav vědomí, bdělosti (vigility), jasnosti (lucidity) a uvědomování si sama sebe (idiognosie), kvantitativní a kvalitativní poruchy, související problémy
- faktory ovlivňující čití a vnímání člověka a stav jeho vědomí
- poruchy čití a vnímání klienta, související obtíže a následky těchto poruch
- náhrada případně porušeného druhu čití/vnímání jiným druhem
- způsoby kompenzace poruch čití a vnímání klientem, účinná opatření a řešení
Vlivy působící na čití, vnímání, stav vědomí:
- anatomicko-fyziologické zvláštnosti a funkční úroveň:
- smyslových systémů
- nervového systému
- stavu vědomí
- metabolismu
- endokrinního systému aj.
- genetické předpoklady, rodinná zátěž na smyslové defekty a handicapy
- věk, vývojové stádium
- typ osobnosti člověka
- psychický stav, emoce, stres
- úroveň sebekoncepce, sebeúcty
- charakter profese, zájmů, aktivit
- celkový zdravotní stav
- vliv jiného onemocnění: neurologického, neurochirurgického, endokrinního, metabolického, infekčního, psychiatrického, vliv bolesti, dyskomfortu, poruchy vědomí provázejí i onemocnění kardiovaskulárního systému, dýchacího, traumatologii, intoxikace
- charakter terapie, která působí na smysly (CAN, další léky, operační výkony, imobilita)
- charakter domácího a pracovního prostředí - bariéry
- multikultura
- přiměřenost podnětů v prostředí
- chronické kuřáctví, abusus jiných drog (snižují vnímáni čichu, chuti)
Důležité údaje, které zjišťujeme v ošetřovatelské anamnéze jsou:
- Poruchy čití a vnímání – obecně
- senzorická/senzitivní deprivace: nesprávné či snížené vnímání podnětů (např. u gerontologických pacientů, u hendikepovaných)
- senzorické přetížení (hyperstimulace): jedinec není schopen tolerovat nadměrné podněty (osvětlení, hluk, velké množství lidí, návštěv, např. při hospitalizaci), důsledkem je vývoj poruch vnímání (iluze, halucinace, jejich pseudoporuchy)
- hyperstimulací mozku, např. u záchvatu epilepsie vznikají i senzorické záchvaty, u epilepsie temporálního laloku iluze viděného či slyšeného či nepoznávání prostředí a tzv. snové stavy a aura)
- senzorické deficity: slepota, hluchota, anosmie, agúsie, anestezie, ztráta kinestetického smyslu (kompenzované, nekompenzované jiným druhem vnímání), iluze, halucinace
- Poruchy čití a vnímání zraku/vidění
- poruchy světlocitu – amaurosis, praktická slepota, slabozrakost, hemeralopie, přecitlivělost na světlo (fotofobie)
- poruchy barvocitu – úplné, částečné, daltonismus, xantopsie (vidí žlutě), erythropsie (vidí červeně)
- poruchy zrakové ostrosti – neostré, rozmazané vidění, dvojité vidění (diplopie)
- poruchy zrakového pole – skotomy, hemianopsie
- refrakční vady – myopie, hypermetropie, astigmatismus
- jiné: vidí předměty zmenšeně (mikropsie), zvětšeně (makropsie), zkomoleně (metamorfopsie), albinismus, světelné vjemy (záblesky, jiskření)
- Poruchy čití a vnímání sluchu
- dle intenzity poruchy: hluchota – anakuze, zbytky sluchu, nedoslýchavost – hypakuze
- patologické vjemy/šelesty: tinitus, hučení v uších
- Poruchy čití a vnímání kinestezie
- poruchy polohocitu a pohybocitu
- závratě – trvalé či záchvatovité, spojené s nystagmem, nauseou, zvracením, ušními šelesty (pískoty, šumy)
- změny reakcí polohových a pohybových, poruchy reflexů
- Poruchy čití a vnímání kožní citlivosti
- poruchy intenzity čití a vnímání: anestezie, hypestezie, hyperestezie
- poruchy kvality čití a vnímání: parestezie (mravenčení, brnění), dysestezie (vnímání jiné kvality podnětu), disociace čití (specifická porucha čití pro určitý typ podnětů - bolestivé, tepelné, chladové), allodynie (bolestivé vnímání nebolestivých podnětů)
- Poruchy čití a vnímání čichu
- v intenzitě: anosmie, hyposmie
- poruchy kvalitativní: vnímání neadekvátních vůní, zápachů
- Poruchy čití a vnímání chuti
- v intenzitě: agusie, hypogusie či v kvalitě vnímaných chutí
- Poruchy vědomí
- kvantitativní poruchy: somnolence, sopor, koma (mělké, hluboké), koma: hypoglykemické, diabetické ketoacidotické, hyperosmolární neacidotické, laktacidotické, jaterní, uremické, hypofyzární, tyreotoxické, myxedémové, při poruchách elektrolytového, vodního a acidobazického hospodářství
- kvalitativní poruchy: amence, obnubilace, delirium
- vegetativní stav (postižený je bdělý, ale neuvědomuje si sebe a okolí, autonomní funkce jsou neporušeny, nemluví, neposlouchá příkazy, oči má otevřené)
- coma vigile = apalický syndrom: nepatří do poruch vědomí (postižený je bdělý, uvědomuje si sebe i okolí, dorozumívá se pouze pohyby očí, mohou být přítomny primitivní reflexy – žvýkání, zívání, chňapavý úchop po předmětu))
- Související poruchy
- percepční a kognitivní: dezorientace časem, místem, osobou, poruchy koncentrace, snížená pozornost, roztržitost, narušená paměť a schopnost řešit problémy, zmatenost, bizarní myšlení, nerozhodnost, záměna fantazie s realitou, denní snění, snížená motorická koordinace, závratě, bolesti hlavy
- afektivní: nepřiměřená emoční odpověď, změny nálady, podrážděnost,
- emoční labilita, neklid, apatie, zlost, hněv, deprese, úzkost, strach, nuda, poruchy spánku, změny chování, změny v komunikaci, poruchy sebeúcty, sociální izolace
- související rizika: poranění, popálení, omrznutí
- jiné: nechutenství, slzení, omezení aktivit z důvodu deficitu vnímání, poruchy sebepéče, poruchy plnění rolí (profesních, rodinných)
- Faktory ovlivňující čití, vnímání, vědomí
- smyslové defekty a hendikepy, vrozené vývojové vady – osoby hluché, s vážnou poruchou sluchu, zrakově postižené
- poruchy velikosti zornic – mydriáza, mióza, anizokorie
- strabismus divergentní, konvergentní
- vysoký věk
- onemocnění: neurologické, neurochirurgické, endokrinní, metabolické,
- poruchy vnitřního prostředí, infekční, psychiatrické, demence, zmatenost, vliv bolesti, dyskomfort, chronické kuřáctví
- poruchy vědomí provázejí i onemocnění kardiovaskulární, dýchací, traumatologické, intoxikace, abusus drog,
- charakter terapie, která působí na smysly - CAN, léky, operační výkony imobilita, dlouhodobá hospitalizace
- prostředí - bariéry
- nepodnětné prostředí, izolace, nadměrnost podnětů, které není klient schopen zvládat (prostředí JIP – hluk přístrojů, světlo, intervence), stres
- poruchy sebeúcty, hierarchie hodnot
K této problematice se vztahují hodnotící škály k hodnocení vědomí.
Specifika u dětí:
- rozdíly vlivu na osobnost jedince mezi vrozeným a získaným defektem/ hendikepem, na zvládání situace jím i rodinou, na hierarchii hodnot, na životní styl
- působení patogenních nox v průběhu těhotenství s teratogenními vlivy na vývoj embrya/fetu vzhledem ke smyslovým orgánům
- vlivy perinatální: prolongovaný porod, předčasný porod s nezralostí
- přijetí hendikepu rodiči, charakter péče, ochota spolupráce s odborníky
- změna režimu rodiny, životního stylu
- využívání institucionální odborné péče a pomoci od narození/útlého dětství – systém tzv. rané péče
- příznivý vliv sourozenců, vrstevníků dítěte na jeho vývoj s hendikepem
- kvalita stimulace, podnětnost prostředí, ve kterém se dítě vyvíjí
Související ošetřovatelské diagnózy: