Ošetřovatelská anamnéza
?
Neurobehaviorální stres
Obsah 3. třídy Neurobehaviorální stres představují informace o problémech, které jsou vyvolané reakcí na funkce mozku a nervů. Zjišťujeme změny, které vznikají v souvislosti s poškozením míchy hřbetní – reflexních, převodních a řídících funkcí, v souvislosti s poškozením mozku, zvláště vegetativního nervového systému, mozkové kůry, vyšší nervové činnosti – psychických funkcí, v souvislosti se změnami fyzikálních poměrů v dutině lební (změny nitrolebního tlaku). Jedná se i o hledání příčin těchto poškození, které mohou být značně variabilní.
Základní údaje:
- reflexní projevy z poruch vegetativního systému sympatiku
- projevy poruch psychických funkcí a chování
- projevy změn nitrolebního tlaku, (poškození kompenzačních mechanizmů)
- příčiny poruch centrálního nervového systému
- účinnost kompenzačních mechanizmů
Vlivy působící na zvládání zátěže:
- funkčnost regulačních a řídicích systémů pro udržení homeostázy (mícha hřbetní, mozek, autonomní nervový systém)
- funkčnost systémů vykonávajících adaptační mechanismy na stres (kardiovaskulární, dýchací, vylučovací, trávicí)
- stav mechanismů udržujících psychickou homeostázu (saturace potřeb, životní zkušenosti, vztahy s jinými lidmi, sociální a kulturní normy, jisté a bezpečné prostředí, stabilní psychické prostředí, stabilní sociální prostředí)
- faktory ovlivňující projevy stresu: závažnost stresu, významnost stresoru, kumulace stresorů, množství stresových faktorů, délka působení stresoru, předchozí zkušenosti, věk, pohlaví, podpora blízkých
- osobnostní charakteristiky
- zdravotní stav, dlouhodobá, závažná onemocnění, hendikepy
Důležité údaje:
- Projevy neurobehaviorálního stresu
- tělesné: brady/tachykardie, arytmie, změny krevního tlaku (i záchvatovité), bledost, cyanóza, mramorování, zarudnutí kůže, snížená saturace hemoglobinu kyslíkem, diaforéza, bolesti hlavy/hrudníku, poruchy vidění, parestezie, nechutenství, zvracení, motorické pauzy (zahledění se, plazení jazyka z úst), poruchy svalového tonu, třes, poruchy koordinace pohybů, vrozených reflexů, změny nitrolebního tlaku, hodnot ICP
- psychické: aktivní/klidné bdění, nejasný spánek, křik, nepřiměřené reakce na podněty – nadměrné, neschopnost udržet pozornost, poruchy paměti, myšlení, orientace, vnímání
- Faktory způsobující neurobehaviorální stres
- vliv onemocnění či jeho léčby:
- distenze močového měchýře či střev, infekce močového systému, močové kameny, katetrizace močového měchýře, dráždění konečníku, obtížná pasáž stolice, zácpa, klyzma, žaludeční vředy, gastroezofageální reflux, žlučové kameny
- plicní embolie, trombóza
- snížená cerebrální perfuze, zvýšení ICP, systémová hypotenze s intrakraniální hypertenzí, poranění mozku
- poruchy regulačních mechanizmů: termoregulace
- nepříjemná stimulace přes kůži (dekubity, obvazy, popáleniny, vyrážka), tlak v predilekčních místech, zlomenina, rány, poranění, chirurgické výkony, nadměrné rehabilitační cvičení, polohování, těsný oděv
- menstruace, pohlavní styk, těhotenství, porod
- vlivy psychické: neznalost
- vlivy prostředí a péče: nadbytek podnětů, podněty nadměrně intenzivní, deprivace, nešetrná či nesprávná manipulace s klientem
Specifika u dětí
- sledujeme změny v tělesných projevech a v prožívání, chování a jednání dítěte – v samostatnosti, motorice, zaměření pozornosti, v interakcích
- Faktory způsobující neurobehaviorální stres u dětí:
- teratogenní vlivy v těhotenství
- vliv nedonošenosti dítěte, gestační věk, VVV, genetická poškození
- intolerance stravy/krmení, malnutrice
- bolest, invazivní procedury
- nepřiměřené, nevhodné podněty, nadměrná stimulace, senzorická deprivace
- poruchy režimu bdění a spánku
- nedostatečné sebeovládání
- neporozumění reakcím dítěte
- neznalost pečující osoby
Související ošetřovatelské diagnózy: