Růst, vývoj/vývoj/opožděný růst a vývoj - 00111
Definice
Stav, kdy jedinec vykazuje odchylky od normy pro svou věkovou skupinu.
Příčiny vzniku
- nedostatečná péče (fyzické, citové zanedbávání nebo zneužívání)
- lhostejnost
- rozporuplný přístup
- příliš mnoho pečovatelů
- oddělení od blízkých osob
- chudé prostředí, nedostatek stimulace
- důsledky tělesného postižení
- závislost dítěte vynucená okolnostmi
- somatická onemocnění – chronická onemocnění, nádory
- hormonální poruchy (pubertas praecox, nanizmus atd.)
- genetické poruchy (Downův syndrom, Turnerův syndrom atd.)
- nedostatečná výživa
- emotivní poruchy
- užívání návykových látek nebo anabolických steroidů
- dlouhodobá, bolestivá léčba
- opakované hospitalizace
Určující znaky
subjektivní
- jedinec není schopen se přiměřeně svému věku o sebe postarat a kontrolovat své projevy
objektivní
- opožděné nebo obtížné zvládání dovedností (motorických, sociálních) typických pro danou věkovou skupinu (ztráta dříve zvládnutých dovedností)
- poruchy tělesného růstu
- lhostejnost
- netečnost
- poruchy spánku
- náladovost
- rozladěnost
- zpomalený reakční čas (opožděný nástup reakcí na podněty)
Očekávané výsledky
- pacient dosáhne rozvoje motorických společenských dovedností odpovídajících jeho věku
- pacient je schopen pečovat o sebe a kontrolovat své chování
- pacient dosáhne stabilizace hmotnosti, růstu nebo pokroku v přiblížení se své věkové skupině
- rodiče, pečovatelé pochopí opoždění nebo odchylku v růstu, vývoji
- rodiče, pečovatelé naplánují opatření k nápravě
Ošetřovatelské intervence
posouzení příčin a souvisejících faktorů
- zjisti existující stavy, okolnosti přispívající k odchylce růstu, vývoje, např. omezení intelektuální kapacity, tělesné postižení
- posuď úroveň péče rodičů
- povšimni si závažných stresujících příhod
- zhodnoť prostředí nemocnice, ústavu z hlediska dostatečné stimulace, rozptýlení a možnosti hrát si a učit se novým věcem
- pátrej po užívání různých látek, léků, které mohou s daným stavem souviset
- urči stupeň odchylky (zaznamenávej pravidelně výšku a hmotnost)
- zhodnoť úroveň neuropsychického vývoje, vypracuj aktivity k rozvoji
- sleduj a zaznamenávej hlavní a vedlejší účinky podávaných léků
prováděcí intervence
- zachovej si věcný přístup
- informace podávej v souladu se svými kompetencemi
- aktivně naslouchej obavám pacienta, rodičů z možného opoždění růstu a vývoje
- doporuč zapojení dalších odborníků (nutriční asistent, fyzioterapeut)
- povzbuzuj pacienta, rodiče v kladení krátkodobých, realistických cílů
- hodnoť pravidelně s pacientem, rodiči pokrok, užívej vhodné pozitivní stimulace
- doporuč zapojení do vhodných pohybových aktivit
- poskytni pacientovi možnost rozptýlení, dětem možnost hry, vzdělávání
posílení zdraví
- doporuč vhodné edukační programy v místě bydliště
- informuj pacienta, rodiče o možnostech zapojení do skupin svépomocné péče
- doporuč péči psychologa
- edukuj rodiče o prevenci komplikací, zhoršení stavu – pravidelná dispenzární péče (odběry na stanovení hladin hormonů, hodnocení stavu výživy, úprava dávkování léků, hormonální substituce atd.)
Související lékařské diagnózy:
Související ošetřovatelské anamnézy: