? 

Vnímání - poznávání/čití - vnímání/porucha smyslového vnímání zraku - 00122 etapa

Definice

Stav, kdy dochází ke změně množství nebo charakteru přijímaných stimulů, provázený poruchami reakcí na tyto stimuly.

Příčiny vzniku

  • vrozené vady, poškození (následky hypoxie, působení psychotropních látek) nebo poranění
  • poruchy zrakového receptoru
  • vliv léčebných procedur (izolace pacienta, jeho intenzivní léčba, upoutání na lůžko, vynucený domácí pobyt, léčba v inkubátoru)
  • proces stárnutí, závažná chronická onemocnění
  • bolestivé stavy
  • zúžení percepční oblasti způsobené strachem nebo stresem

Určující znaky

subjektivní

  • stížnosti na zrakové postižení
  • pocity úzkostných až panických stavů
  • zrakové halucinace
  • zvýšená únava

objektivní

  • porucha adaptace
  • měřitelné změny zraku
  • změny obvyklých reakcí – rychlé střídání nálad, emoční reakce
  • časová, místní i osobní dezorientace
  • změny ve způsobech komunikace
  • změny chování
  • projevy apatie, neklidu nebo zvýšené dráždivosti
  • změny myšlení

Očekávané výsledky

  • pacient má obnovené kognitivní funkce
  • pacient kompenzuje smyslovou poruchu
  • pacient je schopen adaptace vzhledem k míře poškození zraku

Ošetřovatelské intervence

posouzení příčin a souvisejících faktorů

  • zjisti rozsah zrakového poškození (zrakovou ostrost, rozsah zorného pole)
  • zjisti příčiny poruch smyslového vnímaného v oblasti zraku
  • zjisti úroveň adaptace nemocného na poruchu

prováděcí intervence

  • věnuj pozornost tomu, jak pacient reaguje na jednoduché pokyny
  • naslouchej aktivně jeho obavám a stížnostem a zahrň je do plánu péče
  • vybízej pacienta, aby slovně popsal, co vnímá
  • všímej si chování pacienta, netrpí-li halucinacemi, nepřiměřenou efektivitou, dezorientací, plačtivostí
  • předcházej zvyšování nitrolebního tlaku u pacienta (nezvedat prudce hlavu, prudce se neohýbat, nemnout si víčka)
  • chraň pacienta před pocity tělesné a citové izolace, pomáhej mu rozlišit realitu od fantazií
  • orientuj pacienta v místě i čase, uč ho poznávat okolí
  • promlouvej k pacientovi, aby byla udržena v pohotovosti jejich akustická stimulace
  • dodržuj při komunikaci s pacientem pravidla správné komunikace (viz. Komunikace se zrakově hendikepovanými)
  • vybízej rodinné příslušníky, aby nemocnému přinášeli důvěrně známé předměty, které potřebuje ke své orientaci a soběstačnosti
  • podporuj pacienta v používání kompenzačních pomůcek
  • zajisti pro pacienta přiměřené zaměstnání
  • seznam s poruchou smyslového vnímaného u pacienta ostatní členy ošetřovatelského týmu
  • zajisti bezpečné prostředí u pacienta, odstraň předměty bránící v cestě
  • zajisti signalizační zařízení
  • odstraň z blízkosti ostré, horké či jinak nebezpečné předměty

posílení zdraví

  • seznam pacienta i jeho rodinu s možnostmi využití nejrůznějších kompenzačních pomůcek
  • pouč rodinu pacienta a jeho blízké o pravidlech komunikace se zrakově hendikepovaným
  • informuj pacienta i jeho rodinu o organizaci zrakově hendikepovaných - Tyfloservis

Související lékařské diagnózy:

Související ošetřovatelské anamnézy:

VOŠ zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, http://www.zshk.cz, herma@zshk.cz     (MultiMedia SoftWare, info@mmsw.cz)

Výuka

Ošetřovatelské diagnózy 

VýukaSkip Navigation Links > Ošetřovatelské diagnózy
   Uživatel
 Heslo
 
Skip Navigation Links pátek 4. prosince 2020 12:50