Edukace
?
Edukace klienta s Alzheimerovou chorobou
Alzheimerova choroba je závažné neurodegenerativní onemocnění vedoucí k úbytku některých populací neuronů (nervových buněk) a v důsledku toho k mozkové atrofii (úbytku tkáně). Tyto buňky odumírají a nemohou být nahrazeny ani obnoveny. Způsobuje pokles tzv. kognitivních funkcí – myšlení, paměti, úsudku. Lidé trpící touto nemocí mohou zapomínat jména, vidět a slyšet to, co ve skutečnosti neexistuje. Bývají celkově zmatení, podráždění, nervózní, úzkostní a mají strach.
Stadia nemoci
- Lehká demence
Obtížné dorozumívání, zapomínání, podezíravost, vztahovačnost, popírání problémů a poruchy paměti, především krátkodobé a střednědobé, dezorientace v čase, bloudění na známých místech, obtížné rozhodování a bezradnost, ztráta iniciativy, známky deprese, úzkosti a agresivity, ztráta zájmu o koníčky, změna osobnosti – sobeckost a egocentričnost.
- Střední stadium demence
Střední demence se projevuje významným zhoršením paměti ve všech složkách. Porucha soudnosti, nekritičnost, neschopnost vykonávat běžné aktivity, jako je vaření a nakupovaní, potřeba pomoci při vykonávání osobní hygieny a oblékání, obtížná komunikace, toulání, bloudění, poruchy chování, halucinace, podezírání, stavy zmatenosti.
- Těžké stadium demence
Těžká demence se vyznačuje těžkými poruchami paměti. Nemocní si nejsou schopni zapamatovat nové informace. Velmi častá je dezorientace v čase i prostoru. Postižení nepoznávají lidi, a to často ani nejbližší příbuzné.
Demence se rozvíjí nenápadně plíživě. Prvními příznaky bývají poruchy krátkodobé paměti a poruchy vštípivosti paměti. Poměrně brzy se v průběhu rozvoje demence objevují poruchy orientace v prostoru i čase. S postupným prohlubováním demence v důsledku toho začnou pacienti bloudit, nejdříve dále od svého bydliště a v místech, která znali, ale nenavštěvovali příliš často. S postupující demencí bloudí i blíže svého bydliště a v těžkých stadiích demence i ve vlastním bytě.
Rizikové faktory
- Věk – jeden ze základních faktorů. U lidí před 60. rokem se s nemocí setkáváme spíše vzácně. U lidí nad 85 let trpí chorobou každý pátý.
- Pohlaví. V tomto ohledu jsou ženy ohroženy více než muži.
- Genetické podklady – ovlivňují výskyt. U blízkých příbuzných (rodiče, děti, sourozenci) je výskyt 3-4krát větší.
- Vzdělání – Lidé úspěšní ve vzdělávacím procesu jsou méně ohrožení Alzheimerovou chorobou.
- Kouření – Kouření přináší vyšší riziko vzniku demence.
- Alkohol – dlouhodobá konzumace většího množství alkoholu přináší vyšší riziko onemocnění.
- Deprese – starší lidé s depresí mají 3-4krát větší riziko propuknutí demence.
- Zdraví – Vysoký krevní tlak, vysoká hladina cholesterolu, vysoké hladiny lipidů a cukrovka patří mezi rizikové faktory pro vznik Alzheimerovy choroby.
1. Edukační dg.
- Ochota doplnit deficitní vědomosti
- Ochota ke zlepšení léčebného režimu
- Porušená interpretace okolí
- Potulka
- Ochota zlepšit zvládání zátěže
- Riziko přetížení pečovatele
2. Edukační cíle
- Kognitivní oblast:
- Klient dokáže podat informace o předepsaných lécích, způsobu užívání léků, možných nežádoucích účincích, vysvětlit důležitost užívání.
- Zná komplikace, které mohou nastat.
- Klient nemá nerealistická očekávání vůči léčbě.
- Psychomotorická oblast:
- Klient maximálně rozvíjí svoji soběstačnost.
- Afektivní oblast:
- Klient je orientovaný ve svém okolí dle stadia onemocnění.
3. Edukační intervence
Uvést nemocného do problematiky onemocnění.
Edukace by měla být vedena interaktivně za využívání následujících technik
- používání otevřených otázek,
- poskytování empatického zhodnocení,
- zjišťování pacientových představ a přesvědčení a reflektujícího naslouchání,
- podporování soběstačnosti,
- přehled předchozích zkušeností s léčbou,
- poskytování zpětné vazby,
- shrnutí a přehled možných zdrojů nespolupráce,
- edukace může být zaměřena též na rodinné příslušníky, kteří se starají o duševně nemocného člena rodiny.
Rady pro nemocného:
- vytvořte si knihu, kde budete mít:
- důležitá tel. čísla, adresy (včetně té vaší) a čísla tísňového volání,
- jména lidí a jejich vztah k vám,
- seznam věcí, které musíte udělat,
- mapu, na které bude zakreslen váš domov a jeho okolí,
- cokoli, co budete potřebovat vědět nebo co je pro vás důležité,
- polepte skříně a zásuvky obrázky nebo popisky, kde bude jasně vyjádřeno, co v které skříni je a k čemu ten určitý předmět slouží,
- pořiďte si hodiny, kde bude zobrazeno i datum, a dejte je na nějaké viditelné místo,
- poproste příbuzného nebo přítele, aby vám zavolal a upozornil vás vždy, když máte důležitou schůzku, když si máte užít léky apod.,
- odškrtávejte si dny v kalendáři, abyste měli přehled o čase.
Rozvržení dne:
- udělejte si na vše dost času a nenechte ostatní, aby vás nutili pospíchat,
- pokud je pro vás něco příliš obtížné, chvíli si od toho odpočiňte,
- pokud potřebujete pomoc, požádejte o ni,
- domluvte se s ostatními, aby vám pomáhali se složitějšími problémy,
- dodržujte svůj stálý každodenní plán,
- nechoďte mimo domov sami, vždy raději s někým, kdo vás doprovodí,
- vysvětlete ostatním, že máte problémy s pamětí a potřebujete pomoc,
- zaregistrujte se v programu České alzheimerovské společnosti (ČALS) nazvaném „Bezpečný návrat“, tento program byl vytvořen pro ty, kteří by mohli mít problém s návratem domů.
Cvičení paměti:
- luštěte křížovky,
- můžete využít karetní hry, pexeso,
- sestavujte puzzle,
- procvičujte paměť a vybavte si zapamatované informace (např. na stůl je umístěno 10 předmětů, následně je zakryjte, na list papíru napište všechny předměty, které jste si zapamatovali, posledním krokem je kontrola),
- využijte sešity „Cvičte si svůj mozek“, jsou v různých úrovních obtížnosti.
Využití různých terapií:
- muzikoterapie (léčba hudbou), důležitý je vzpomínkový efekt např. hudba mládí, i u těžkých forem demence je dlouhodobá paměť zachována,
- arteterapie (léčba uměním) receptivní, kdy je záměrně vybráno umělecké dílo
- produktivní, zahrnuje použití konkrétních tvůrčích činností, tj. malba, kresba, koláže, modelování apod.,
- taneční terapie, klient je udržen v prostoru a čase, což podporuje percepční a kognitivní funkce,
- zooterapie (terapie za pomocí zvířat) pasivní, kdy zvíře má pozitivní efekt již pouhou svou přítomností v určitém prostředí,
- interaktivní, kdy klient pečuje o zvíře stále (rezidentní typ – zvíře přítomné v ústavu) nebo formou projektů v různých časových délkách a pravidelnosti (návštěvní typ),
- canisterapie (terapie za pomoci psů)
- rezoluční terapie, je častěji doporučovanou metodou při komunikaci s klientem, který již není schopen se orientovat v realitě. Rezoluce předpokládá, že cokoli řekne pacient „TEĎ, je pro něj realitou a nemá smysl se snažit něco změnit“.
Správná výživa:
- riziko podvýživy je závažnou komplikací, která je průvodním jevem u pacientů s Alzheimerovou chorobou, ale na kterou se nemyslí,
- lidé s demencí mají sníženou potřebu pít, často i méně než 1 l tekutin denně,
- dochází i k omezenému příjmu základních složek výživy, minerálů a vitamínů,
- nedostatečná výživa vede k úbytku kosterní svaloviny, která není při zachování tukových zásob patrná,
- u nemocných s Alzheimerovou chorobou je nutné již od počátku dbát na správnou výživu, ale současně i navýšit celkový příjem bílkovin,
- důležitým doporučením je jíst pravidelně ve 2-3 hodinových intervalech, a to i pokud se nedostavil pocit hladu.
Strava bohatá na bílkoviny:
- tvrdý sýr,
- tučný tvaroh,
- sušené mléko,
- jogurt,
- vařené vejce,
- vaječný žloutek,
- ořechy, semena,
- obilné klíčky,
- maso – ryby, drůbež,
- luštěniny,
- sója,
- proteinové koncentráty.
Doplnění tuků:
- přídavek tuků a olejů, které zvyšují energetickou hodnotu a zvyšují chutnost pokrmů,
- máslo (do hotových pokrmů),
- sladká smetana, neslazená smetana, kysaná smetana,
- smetanový sýr,
- majonéza – salátový dressing.
Doplnění cukrů:
- med,
- džem,
- hnědý, hroznový cukr,
- sušené ovoce.
Vhodné je sestavit jídelníček nutričním terapeutem.
Rady pro rodinné příslušníky, kteří se starají o duševně nemocného člena rodiny:
- Onemocnění je provázeno poruchami paměti, neopravujte a nevyvracejte slovní formulace.
- Nemocní si velmi dlouho pamatují na způsob komunikace, i když zapomněli její obsah. Konfrontace a konflikty vyvolávají v nemocných pocit neporozumění, agresi a ztěžují komunikaci.
- Velmi časté je pro nemocného opakování jedné věty v průběhu dne. Je neopodstatněné nemocnému sdělovat, že tuto větu slyšíte „100x“, protože si to nepamatuje.
- K onemocnění patří poruchy chování, ke kterým se přidává časoprostorová dezorientace. Nemocnému se prolíná minulost, současnost a často něco hledá. Důležité je neobviňovat, nevysvětlovat, nevyčítat.
- Vhodné je dodržování denních stereotypů.
- Při komunikaci využívat pouze krátké, jednoznačné věty.
- Změny a nové zážitky negativně působí na nemocného. Neměníme prostředí, nepřemisťujeme osobní věci.
- Důležitá je pro pečující osobu doba pravidelného odpočinku. Alzheimerova choroba je dlouhodobé a vleklé onemocnění. Není možné o někoho dobře pečovat, když je člověk sám unavený. Využijte činnosti ADP a dalších možností sociální pomoci (např. denní stacionáře).
Práva nemocných trpících Alzheimerovou chorobou nebo jinými formami demence
- Být informován o své chorobě.
- Mít vhodnou a soustavnou lékařskou péči.
- Být užitečný při práci a zábavě tak dlouho, jak jen je to možné.
- Být vnímán při jakémkoli zacházení jako dospělý člověk, ne jako dítě.
- Při vyjádření svých citů být brán vážně.
- Je-li to možné, nebýt léčen psychotropními látkami.
- Žít v bezpečném, srozumitelném a předvídatelném prostředí.
- Mít potěšení z každodenních činností, které dávají životu smysl.
- Mít možnost chodit pravidelně ven.
- Pociťovat tělesný kontakt včetně objetí, pohlazení a podržení ruky.
- Být s lidmi, kteří znají život nemocného, včetně jeho kulturních a náboženských zvyklostí.
- Být ošetřován osobami, které jsou trénovány v péči o soby s demencí.
Související lékařské diagnózy:
Související ošetřovatelské diagnózy: