? 

Edukace klienta s Alzheimerovou chorobou etapa

Alzheimerova choroba je závažné neurodegenerativní onemocnění vedoucí k úbytku některých populací neuronů (nervových buněk) a v důsledku toho k mozkové atrofii (úbytku tkáně). Tyto buňky odumírají a nemohou být nahrazeny ani obnoveny. Způsobuje pokles tzv. kognitivních funkcí – myšlení, paměti, úsudku. Lidé trpící touto nemocí mohou zapomínat jména, vidět a slyšet to, co ve skutečnosti neexistuje. Bývají celkově zmatení, podráždění, nervózní, úzkostní a mají strach.

Stadia nemoci

  • Lehká demence
    Obtížné dorozumívání, zapomínání, podezíravost, vztahovačnost, popírání problémů a poruchy paměti, především krátkodobé a střednědobé, dezorientace v čase, bloudění na známých místech, obtížné rozhodování a bezradnost, ztráta iniciativy, známky deprese, úzkosti a agresivity, ztráta zájmu o koníčky, změna osobnosti – sobeckost a egocentričnost.
  • Střední stadium demence
    Střední demence se projevuje významným zhoršením paměti ve všech složkách. Porucha soudnosti, nekritičnost, neschopnost vykonávat běžné aktivity, jako je vaření a nakupovaní, potřeba pomoci při vykonávání osobní hygieny a oblékání, obtížná komunikace, toulání, bloudění, poruchy chování, halucinace, podezírání, stavy zmatenosti.
  • Těžké stadium demence
    Těžká demence se vyznačuje těžkými poruchami paměti. Nemocní si nejsou schopni zapamatovat nové informace. Velmi častá je dezorientace v čase i prostoru. Postižení nepoznávají lidi, a to často ani nejbližší příbuzné.

Demence se rozvíjí nenápadně plíživě. Prvními příznaky bývají poruchy krátkodobé paměti a poruchy vštípivosti paměti. Poměrně brzy se v průběhu rozvoje demence objevují poruchy orientace v prostoru i čase. S postupným prohlubováním demence v důsledku toho začnou pacienti bloudit, nejdříve dále od svého bydliště a v místech, která znali, ale nenavštěvovali příliš často. S postupující demencí bloudí i blíže svého bydliště a v těžkých stadiích demence i ve vlastním bytě.

Rizikové faktory

  • Věk – jeden ze základních faktorů. U lidí před 60. rokem se s nemocí setkáváme spíše vzácně. U lidí nad 85 let trpí chorobou každý pátý.
  • Pohlaví. V tomto ohledu jsou ženy ohroženy více než muži.
  • Genetické podklady – ovlivňují výskyt. U blízkých příbuzných (rodiče, děti, sourozenci) je výskyt 3-4krát větší.
  • Vzdělání – Lidé úspěšní ve vzdělávacím procesu jsou méně ohrožení Alzheimerovou chorobou.
  • Kouření – Kouření přináší vyšší riziko vzniku demence.
  • Alkohol – dlouhodobá konzumace většího množství alkoholu přináší vyšší riziko onemocnění.
  • Deprese – starší lidé s depresí mají 3-4krát větší riziko propuknutí demence.
  • Zdraví – Vysoký krevní tlak, vysoká hladina cholesterolu, vysoké hladiny lipidů a cukrovka patří mezi rizikové faktory pro vznik Alzheimerovy choroby.

1. Edukační dg.

  • Ochota doplnit deficitní vědomosti
  • Ochota ke zlepšení léčebného režimu
  • Porušená interpretace okolí
  • Potulka
  • Ochota zlepšit zvládání zátěže
  • Riziko přetížení pečovatele

2. Edukační cíle

  • Kognitivní oblast:
    • Klient dokáže podat informace o předepsaných lécích, způsobu užívání léků, možných nežádoucích účincích, vysvětlit důležitost užívání.
    • Zná komplikace, které mohou nastat.
    • Klient nemá nerealistická očekávání vůči léčbě.
  • Psychomotorická oblast:
    • Klient maximálně rozvíjí svoji soběstačnost.
  • Afektivní oblast:
    • Klient je orientovaný ve svém okolí dle stadia onemocnění.

3. Edukační intervence

Uvést nemocného do problematiky onemocnění.

Edukace by měla být vedena interaktivně za využívání následujících technik

  • používání otevřených otázek,
  • poskytování empatického zhodnocení,
  • zjišťování pacientových představ a přesvědčení a reflektujícího naslouchání,
  • podporování soběstačnosti,
  • přehled předchozích zkušeností s léčbou,
  • poskytování zpětné vazby,
  • shrnutí a přehled možných zdrojů nespolupráce,
  • edukace může být zaměřena též na rodinné příslušníky, kteří se starají o duševně nemocného člena rodiny.

Rady pro nemocného:

  • vytvořte si knihu, kde budete mít:
  • důležitá tel. čísla, adresy (včetně té vaší) a čísla tísňového volání,
  • jména lidí a jejich vztah k vám,
  • seznam věcí, které musíte udělat,
  • mapu, na které bude zakreslen váš domov a jeho okolí,
  • cokoli, co budete potřebovat vědět nebo co je pro vás důležité,
  • polepte skříně a zásuvky obrázky nebo popisky, kde bude jasně vyjádřeno, co v které skříni je a k čemu ten určitý předmět slouží,
  • pořiďte si hodiny, kde bude zobrazeno i datum, a dejte je na nějaké viditelné místo,
  • poproste příbuzného nebo přítele, aby vám zavolal a upozornil vás vždy, když máte důležitou schůzku, když si máte užít léky apod.,
  • odškrtávejte si dny v kalendáři, abyste měli přehled o čase.

Rozvržení dne:

  • udělejte si na vše dost času a nenechte ostatní, aby vás nutili pospíchat,
  • pokud je pro vás něco příliš obtížné, chvíli si od toho odpočiňte,
  • pokud potřebujete pomoc, požádejte o ni,
  • domluvte se s ostatními, aby vám pomáhali se složitějšími problémy,
  • dodržujte svůj stálý každodenní plán,
  • nechoďte mimo domov sami, vždy raději s někým, kdo vás doprovodí,
  • vysvětlete ostatním, že máte problémy s pamětí a potřebujete pomoc,
  • zaregistrujte se v programu České alzheimerovské společnosti (ČALS) nazvaném „Bezpečný návrat“, tento program byl vytvořen pro ty, kteří by mohli mít problém s návratem domů.

Cvičení paměti:

  • luštěte křížovky,
  • můžete využít karetní hry, pexeso,
  • sestavujte puzzle,
  • procvičujte paměť a vybavte si zapamatované informace (např. na stůl je umístěno 10 předmětů, následně je zakryjte, na list papíru napište všechny předměty, které jste si zapamatovali, posledním krokem je kontrola),
  • využijte sešity „Cvičte si svůj mozek“, jsou v různých úrovních obtížnosti.

Využití různých terapií:

  • muzikoterapie (léčba hudbou), důležitý je vzpomínkový efekt např. hudba mládí, i u těžkých forem demence je dlouhodobá paměť zachována,
  • arteterapie (léčba uměním) receptivní, kdy je záměrně vybráno umělecké dílo
  • produktivní, zahrnuje použití konkrétních tvůrčích činností, tj. malba, kresba, koláže, modelování apod.,
  • taneční terapie, klient je udržen v prostoru a čase, což podporuje percepční a kognitivní funkce,
  • zooterapie (terapie za pomocí zvířat) pasivní, kdy zvíře má pozitivní efekt již pouhou svou přítomností v určitém prostředí,
  • interaktivní, kdy klient pečuje o zvíře stále (rezidentní typ – zvíře přítomné v ústavu) nebo formou projektů v různých časových délkách a pravidelnosti (návštěvní typ),
  • canisterapie (terapie za pomoci psů)
  • rezoluční terapie, je častěji doporučovanou metodou při komunikaci s klientem, který již není schopen se orientovat v realitě. Rezoluce předpokládá, že cokoli řekne pacient „TEĎ, je pro něj realitou a nemá smysl se snažit něco změnit“.

Správná výživa:

  • riziko podvýživy je závažnou komplikací, která je průvodním jevem u pacientů s Alzheimerovou chorobou, ale na kterou se nemyslí,
  • lidé s demencí mají sníženou potřebu pít, často i méně než 1 l tekutin denně,
  • dochází i k omezenému příjmu základních složek výživy, minerálů a vitamínů,
  • nedostatečná výživa vede k úbytku kosterní svaloviny, která není při zachování tukových zásob patrná,
  • u nemocných s Alzheimerovou chorobou je nutné již od počátku dbát na správnou výživu, ale současně i navýšit celkový příjem bílkovin,
  • důležitým doporučením je jíst pravidelně ve 2-3 hodinových intervalech, a to i pokud se nedostavil pocit hladu.

Strava bohatá na bílkoviny:

  • tvrdý sýr,
  • tučný tvaroh,
  • sušené mléko,
  • jogurt,
  • vařené vejce,
  • vaječný žloutek,
  • ořechy, semena,
  • obilné klíčky,
  • maso – ryby, drůbež,
  • luštěniny,
  • sója,
  • proteinové koncentráty.

Doplnění tuků:

  • přídavek tuků a olejů, které zvyšují energetickou hodnotu a zvyšují chutnost pokrmů,
  • máslo (do hotových pokrmů),
  • sladká smetana, neslazená smetana, kysaná smetana,
  • smetanový sýr,
  • majonéza – salátový dressing.

Doplnění cukrů:

  • med,
  • džem,
  • hnědý, hroznový cukr,
  • sušené ovoce.

Vhodné je sestavit jídelníček nutričním terapeutem.

Rady pro rodinné příslušníky, kteří se starají o duševně nemocného člena rodiny:

  • Onemocnění je provázeno poruchami paměti, neopravujte a nevyvracejte slovní formulace.
  • Nemocní si velmi dlouho pamatují na způsob komunikace, i když zapomněli její obsah. Konfrontace a konflikty vyvolávají v nemocných pocit neporozumění, agresi a ztěžují komunikaci.
  • Velmi časté je pro nemocného opakování jedné věty v průběhu dne. Je neopodstatněné nemocnému sdělovat, že tuto větu slyšíte „100x“, protože si to nepamatuje.
  • K onemocnění patří poruchy chování, ke kterým se přidává časoprostorová dezorientace. Nemocnému se prolíná minulost, současnost a často něco hledá. Důležité je neobviňovat, nevysvětlovat, nevyčítat.
  • Vhodné je dodržování denních stereotypů.
  • Při komunikaci využívat pouze krátké, jednoznačné věty.
  • Změny a nové zážitky negativně působí na nemocného. Neměníme prostředí, nepřemisťujeme osobní věci.
  • Důležitá je pro pečující osobu doba pravidelného odpočinku. Alzheimerova choroba je dlouhodobé a vleklé onemocnění. Není možné o někoho dobře pečovat, když je člověk sám unavený. Využijte činnosti ADP a dalších možností sociální pomoci (např. denní stacionáře).

Práva nemocných trpících Alzheimerovou chorobou nebo jinými formami demence

  • Být informován o své chorobě.
  • Mít vhodnou a soustavnou lékařskou péči.
  • Být užitečný při práci a zábavě tak dlouho, jak jen je to možné.
  • Být vnímán při jakémkoli zacházení jako dospělý člověk, ne jako dítě.
  • Při vyjádření svých citů být brán vážně.
  • Je-li to možné, nebýt léčen psychotropními látkami.
  • Žít v bezpečném, srozumitelném a předvídatelném prostředí.
  • Mít potěšení z každodenních činností, které dávají životu smysl.
  • Mít možnost chodit pravidelně ven.
  • Pociťovat tělesný kontakt včetně objetí, pohlazení a podržení ruky.
  • Být s lidmi, kteří znají život nemocného, včetně jeho kulturních a náboženských zvyklostí.
  • Být ošetřován osobami, které jsou trénovány v péči o soby s demencí.

Skip Navigation Links.

Související lékařské diagnózy:

Související ošetřovatelské diagnózy:

VOŠ zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, http://www.zshk.cz, herma@zshk.cz     (MultiMedia SoftWare, info@mmsw.cz)

Výuka

Edukace 

VýukaSkip Navigation Links > Edukace
   Uživatel
 Heslo
 
Skip Navigation Links pondělí 21. září 2020 04:58