? 

Vnímání sebe sama/sebepojetí/bezmocnost - 00125 etapa

Definice

Pocit, že vlastní akce nemá žádný vliv na výsledek. Pociťovaná ztráta kontroly nad současnou situací nebo bezprostředním děním.

Příčiny vzniku

  • prostředí nemocničního zařízení (např. ztráta soukromí, osobních věcí, kontroly nad léčbou)
  • interpersonální interakce (např. zneužití moci, síly, abuzivní vztahy)
  • těžká nemoc (např. chronické, invalidizující stavy)
  • životní styl, charakterizovaný bezmocností (např. opakovaná selhání, závislost)

Určující znaky

subjektivní

  • závažné
    • slovní vyjádření pacienta, že nemá žádnou kontrolu nad situací, výsledky dění nebo péčí o sebe
    • deprese z fyzického úpadku, který nastává i přes dodržení léčebného režimu
  • středně závažné
    • vyjádření nespokojenosti a frustrace nad neschopností vykonávat dříve zvládané úkoly a aktivity
    • vyjádření pochybností nad neefektivním plněním role
    • neochota vyjádřit skutečné pocity, strach z odcizení pečovatele
  • mírné
    • znejistění kolísavou hladinou energie

objektivní

  • závažné
    • apatie (uzavřenost, rezignace, pláč)
    • hněv
  • středně závažné
    • pacient nesleduje pokroky léčby
    • pacient se neúčastní na péči nebo rozhodování, ač je mu k tomu dána příležitost
    • závislost na ostatních, která může vést k podráždění, rozladění, zlosti a pocitu viny
    • neschopnost vyhledat informace o péči
    • pacient se nebrání možnosti, aby o sebe pečoval sám
    • pasivita
  • mírné
    • pasivita

Očekávané výsledky

  • pacient vyjadřuje pocit kontroly nad současnou situací a budoucím vývojem
  • pacient se aktivně podílí na péči a rozhodování o ní
  • pacient si uvědomuje svoji schopnost vyrovnat se s těžkou situací
  • pacient nalézá oblasti, které má pod kontrolou
  • pacient uznává, že některé oblasti jsou reálně mimo jeho kontrolu

Ošetřovatelské intervence

posouzení příčin a souvisejících faktorů

  • seznam se s okolnostmi situace (např. cizí prostředí, nepohyblivost, diagnóza terminální nebo chronické nemoci, nedostatek podpory, nedostatečné znalosti o situaci)
  • zhodnoť typ osobnosti pacienta (dominantní, submisivní)
  • posuď úspěšnost pacienta v jeho životě
  • urči, zda se změnily pacientovy vztahy s blízkými osobami
  • všímej si projevů bezmoci v jednání pacienta („Je mi to lhostejné“, „To je úplně jedno“, „Děláte si legraci?“)
  • sleduj verbální i neverbální projevy, kterými pacient vyjadřuje strach, zájem, apatii, uzavírání se do sebe
  • všímej si váznoucí komunikace, nevýrazných citů, nedostatku očního kontaktu
  • zhodnoť, zda pacient nepoužívá manipulativní chování

prováděcí intervence

  • dej najevo zájem o pacienta jako osobnost
  • vyslechni pacientovy názory a obavy, vybídni ho, aby se ptal
  • akceptuj vyjádření pocitů včetně hněvu a beznaděje
  • s pacientem se nepři, nevyžaduj logické myšlení
  • povzbuzuj v pacientovi naději (též v jeho rodině a blízkých)
  • pomoz pacientovi zjistit, co pro sebe může udělat, hovoř i o tom, co nemá pod kontrolou
  • povzbuzuj ho, aby si udržel určitý nadhled nad situací
  • připrav individuální plán (např. u pacienta s dominantním chováním pobízej k převzetí kontroly nad péčí, naopak submisivního pacienta veď postupně ke zvládání drobných úkolů)
  • naplánuj s pacientem cíle, na nichž se vzájemně dohodnete
  • respektuj rozhodnutí a přání pacienta, nekritizuj ho
  • otevřeně mluv s pacientem o jeho potřebách a naplánujte jejich plnění
  • zachovej pacientovi pocit kontroly nad děním
  • podporuj ho v realistických krocích ke splnění naplánovaných cílů
  • podporuj myšlenky pacienta namířené do budoucnosti
  • plánuj krátké, časté návštěvy pacienta, zabývej se jeho potřebami, dej mu najevo svůj zájem
  • dle možností zapoj do péče o pacienta i jeho blízké

posílení zdraví

  • nauč pacienta relaxační techniky
  • poskytuj mu přesné informace o tom, co se děje, diskutuj s ním i s jeho blízkými
  • veď pacienta k přijímání realistických cílů do budoucna
  • pomoz pacientovi osvojit si a používat asertivní komunikační dovednosti
  • veď pacienta k produktivnímu a pozitivnímu myšlení
  • pomoz pacientovi i jeho blízkým řešit problémy
  • navrhni pravidelné přehodnocení potřeb, cílů
  • doporuč dle indikace pracovní terapii, poradenství, podpůrné skupiny

Související lékařské diagnózy:

Související ošetřovatelské anamnézy:

VOŠ zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, http://www.zshk.cz, herma@zshk.cz     (MultiMedia SoftWare, info@mmsw.cz)

Výuka

Ošetřovatelské diagnózy 

VýukaSkip Navigation Links > Ošetřovatelské diagnózy
   Uživatel
 Heslo
 
Skip Navigation Links úterý 24. listopadu 2020 09:54