? 

Aktivita - odpočinek/aktivita - pohyb/nedostatek zájmových aktivit - 00097 etapa

Definice

Nedostatek rekreačních či volnočasových aktivit nebo snížený zájem člověka se do nich zapojovat.

Příčiny vzniku

  • nedostatek zájmových aktivit vlivem prostředí
  • dlouhodobá hospitalizace
  • častá léčba
  • tělesné omezení
  • upoutání na lůžko
  • únava
  • bolest
  • vývojový problém
  • deprese

Určující znaky

objektivní

  • pacient vyslovuje přání něco dělat
  • pacient si přeje číst
  • pacient se nemůže věnovat obvyklým koníčkům
  • netečné chování, nezájem
  • plačtivost, neklid
  • uzavřenost
  • nepřátelské projevy, agresivita
  • přejídání či nezájem o jídlo
  • změny hmotnosti

subjektivní

  • pocit nudy
  • vnitřní nespokojenost s nemožností něco dělat

Očekávané výsledky

  • pacient chápe vlastní reakci a vhodným způsobem ji řeší
  • pacient nalezne a rozvíjí uspokojivou činnost v rámci osobního omezení
  • u pacienta jsou patrné známky osobního uspokojení ze zvolené činnosti
  • pacient přiměřeně reaguje vůči svému okolí

Ošetřovatelské intervence

posouzení příčin a souvisejících faktorů

  • zhodnoť psychomotorický vývoj dítěte
  • porovnej úroveň aktivity před onemocněním či před hospitalizací
  • zjisti strukturu zájmů klienta
  • posuď dostupnost žádoucích aktivit v současné situaci
  • posuď míru deprivace

prováděcí intervence

  • motivuj pacienta k aktivnímu řešení potřeby
  • promysli s pacientem modifikace koníčků vzhledem k momentálnímu stavu
  • snaž se pacienta rozptýlit komunikací, humorem
  • nabízej pacientovi dostupnou zábavu (televize, video, magnetofon, rádio, četba, návštěva, hra, ruční práce)
  • usiluj o střídání podnětů vizuálních, taktilních, sluchových, čichových, intelektových
  • podílej se na tvorbě harmonogramu dne pacienta tak, aby umožňoval čas na rozptýlení
  • ponechej volbu činností na pacientovi a umožni mu rozhodování o jeho režimu dne
  • neslibuj nereálná opatření
  • zjisti, co můžeš udělat pro zvýšení mobility pacienta
  • podpoř sebeúctu a sebevědomí pacienta
  • umožni pacientovi vyjádřit negativní pocity, zklamání, touhy a přání, naslouchej mu
  • snaž se bránit destruktivnímu chování

posílení zdraví

  • spolupracuj s fyzioterapeutem, herním terapeutem, dobrovolníkem, opatrovníkem
  • vyhledej kontakt na podpůrné skupiny, jedince stejně postižené
  • zajisti komunikaci pacienta s člověkem, ke kterému má důvěru
  • pouč doprovod dítěte o možné spolupráci s pedagogickými pracovníky zařízení (učitelka mateřské školy, základní školy, herní terapeut)
  • využij možnosti konzultace klienta s klinickým psychologem
  • zapoj pacienta do programů, jejichž účelem je prevence izolace a samoty
  • vzbuď zájem pacienta o účast v kurzu, dalším vzdělávání v jeho aktivitách
  • pohovoř s pacientem o finančních možnostech, které souvisejí s realizací vyšších potřeb

Související lékařské diagnózy:

Související ošetřovatelské anamnézy:

VOŠ zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, http://www.zshk.cz, herma@zshk.cz     (MultiMedia SoftWare, info@mmsw.cz)

Výuka

Ošetřovatelské diagnózy 

VýukaSkip Navigation Links > Ošetřovatelské diagnózy
   Uživatel
 Heslo
 
Skip Navigation Links čtvrtek 3. prosince 2020 20:20