? 

Vnímání sebe sama/sebepojetí/beznaděj - 00124 etapa

Definice

Subjektivní hodnocení situace, kdy jedinec vidí jen omezené nebo žádné alternativy či přijatelné způsoby řešení a není schopen ve vlastním zájmu mobilizovat energii.

Příčiny vzniku

  • dlouhodobé omezení aktivity vedoucí k izolaci jedince
  • úpadek či zhoršení  fyziologického stavu
  • dlouhodobý stres, opuštěnost, ztráta blízkého člověka
  • ztráta víry v duchovní hodnoty

Určující znaky

subjektivní

  • slovní vyjádření pocitu beznaděje (povzdechy, přesvědčení, že se situace nezmění)
  • pocity prázdného, nesmyslného života
  • pocit nekompetentnosti

objektivní

  • pasivita, málomluvnost
  • neschopnost udržet oční kontakt (odvracení se od druhých)
  • chudé citové projevy
  • chybějící iniciativa
  • nedostatek zájmu o blízké osoby
  • snížená odpověď na podněty (útlum kognitivních funkcí)
  • problémy s rozhodováním a přemýšlením
  • výbuchy hněvu

Očekávané výsledky

  • pacient rozpozná a vyjádří své pocity
  • pacient si osvojí způsoby, jak čelit pocitům beznaděje
  • pacient pozitivně hodnotí svůj dosavadní život a vyjadřuje důvěru v sebe a v očekávaný výsledek
  • pacient uznává hodnoty a smysl života, formuluje realistické cíle a nachází řešení své  situace
  • pacient projevuje pozitivní očekávání do budoucnosti
  • pacient projevuje zvýšenou aktivitu a energii v péči o sebe, v zájmu o druhé lidi, o zájmovou činnos
  • pacient projevuje samostatnost v rozhodování a řešení problémů

Ošetřovatelské intervence

posouzení příčin a souvisejících faktorů

  • upřesni rodinnou a sociální anamnézu
  • posuď okolnosti vzniku a vývoje problémů, např. malou schopnost přizpůsobit se a řešit problémy
  • všímej si projevů beznaděje v jednání pacienta
  • urči schopnost zvládat problémy a pacientův názor na jeho nynější a dřívější schopnosti v této oblasti
  • všímej si obranných mechanizmů, např. zvýšeného spaní, používání léků, úniku do nemoci, denního snění
  • všímej si rodinných vztahů
  • zhodnoť jazykové nebo kulturní bariéry, vedoucí k pocitu izolace

prováděcí intervence

  • vytvoř terapeutický vztah a vytvoř vůči němu respekt
  • vysvětli pacientovi všechna vyšetření a procedury, zapoj ho do plánování rozvrhu péče, zodpověz všechny otázky
  • povzbuzuj pacienta k vyjádření pocitů a dojmů (např. hněv, bezradnost, bezmocnost, zmatenost, sklíčenost, smutek, izolace)
  • povzbuzuj v pacientovi naději (též v rodině pacienta), pomoz najít i pozitivní stránku situace
  • pomoz pacientovi ujasnit si krátkodobé cíle a podporuj jejich aktivní dosažení, podporuj improvizování, cestu postupných kroků
  • prodiskutuj současné možnosti a pomoz pacientovi vytvořit seznam akcí, kterých je třeba k získání kontroly nad situací, koriguj mylná přesvědčení pacienta
  • snaž se předejít situacím, které mohou vést k pocitům izolace a pacientem pociťovanému nedostatku kontroly
  • veď pacienta k tomu, aby si uvědomil, které situace má pod kontrolou, a o čem naopak rozhodovat nemůže
  • pomoz pacientovi osvojit si způsoby zvládnutí problémů, kterým se lze naučit a s jejichž pomocí lze čelit beznaději
  • veď pacienta ke kontrolovanému zvýšení tělesné aktivity, které zlepšuje pocit pohody
  • nauč pacienta relaxačním cvikům a metodě řízených představ

posílení zdraví

  • poskytni pozitivní zpětnou vazbu u akcí ke zvládnutí a překonání pocitů beznaděje
  • veď pacienta k tomu, aby si uvědomil, které faktory nebo situace vyvolávají pocity beznaděje
  • prodiskutuj úvodní známky beznaděje (např. váhavost, zvýšená potřeba spánku, snížená fyzická aktivita, stažení se ze společenských a rodinných aktivit)
  • usnadni pacientovi vyrovnat se s osobní ztrátou
  • podporuj pacienta i rodinu k vytvoření podpůrných systémů mezi lidmi ve svém bezprostředním okolí, pomoz pacientovi uvědomit si a pěstovat si svoji duchovní sílu
  • přizvi pacienta před ukončením individuální léčby do podpůrné skupiny, která bude mít pozitivní vliv na jeho uzdravování
  • dle indikace doporuč např. sestru specialistku, psychoterapeuta, psychiatra, sociální služby

Související lékařské diagnózy:

Související ošetřovatelské anamnézy:

VOŠ zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, http://www.zshk.cz, herma@zshk.cz     (MultiMedia SoftWare, info@mmsw.cz)

Výuka

Ošetřovatelské diagnózy 

VýukaSkip Navigation Links > Ošetřovatelské diagnózy
   Uživatel
 Heslo
 
Skip Navigation Links pátek 30. října 2020 08:45