Ošetřovatelské diagnózy

 ? 

Vnímání - poznávání/komunikace/zhoršená verbální komunikace - 00051 etapa

Definice

Stav, při kterém má postižený jedinec při styku s ostatními lidmi sníženou až vymizelou schopnost slovního dorozumění.

Příčiny vzniku

  • porucha prokrvení mozku – mozkový infarkt, nádor
  • vrozené vývojové vady – rozštěpy patra, sluchové vady
  • vývojová porucha – opožděný vývoj řeči
  • změny v percepci
  • psychické příčiny – nedostatečná stimulace, stres, deprese, nízké sebevědomí
  • psychická porucha specifická pro pacienta
  • neschopnost mluvit nebo neschopnost mluvit jasně
  • vedlejší účinky léků
  • překážka v dýchacích cestách - intubace, tracheostomie
  • nepřítomnost blízké osoby
  • jiný mateřský jazyk

Určující znaky

subjektivní

  • pociťování stresu z obtížného  vyjadřování se

objektivní

  • neschopnost mluvit mateřským jazykem, snížená mluva nebo výslovnost
  • nemluvení nebo neschopnost mluvit
  • dezorientace časem, místem i osobami
  • koktání nebo setřelá řeč
  • dušnost
  • obtíže při tvoření slov nebo vět – např. afázie,  dyslexie
  • nefungující verbalizace (neschopnost vyjádřit myšlenky slovy)
  • potíže s chápáním a udržováním obvyklého způsobu komunikace
  • absence očního kontaktu nebo potíže se selektivní pozorností, částečný nebo úplný zrakový deficit
  • neschopnost nebo obtíže dorozumívat se pomocí mimiky a řeči těla
  • úmyslné odmítnutí mluvit
  • komunikace v cizím jazyce
  • anatomický defekt
  • narušená schopnost vydávat srozumitelné zvuky z důvodu zavedení diagnostické nebo léčebné pomůcky

Očekávané výsledky

  • pacient sděluje své potřeby personálu a rodině s minimální frustrací
  • pacient prokazuje pochopení potřeby změnit způsob komunikace
  • pacient prokazuje zvyšující se pochopení mluveného slova a gest
  • pacient vyjadřuje uspokojení s alternativními způsoby komunikace

Ošetřovatelské intervence

posouzení příčin a souvisejících faktorů

  • posuď schopnost vnímání vlastního těla, smyslového vnímání
  • zhodnoť a zdokumentuj schopnost pacienta mluvit, slyšet, psát a rozumět

prováděcí intervence

  • mluv pomalu, zřetelně, klidně, s ohledem na pacienta, aby mohl současně odezírat
  • vysvětluj pacientovi, proč nemůže mluvit
  • využívej podle potřeby pro komunikaci s pacientem rodinu, známé, uveď jméno, telefonní číslo, vztah k pacientovi
  • povzbuzuj pacienta, aby se nějakým způsobem vyjadřoval, aby poskytl informace, zda jsou jeho potřeby uspokojovány
  • používej obrázkové karty, blok a tužku, gesta, obrázky, slovníček cizího jazyka u cizinců
  • povzbuzuj pacienta, aby mluvil pomalu a podle potřeby své žádosti opakoval
  • ujisti pacienta, že frustrace a zlost jsou v jeho situaci normální a očekávané reakce
  • povzbuzuj rodinu k častým návštěvám, aby pacient byl stimulován ke komunikaci
  • využívej u pacienta somatickou stimulaci – zklidňující či stimulující
  • dokumentuj pacientovu reakci na dotek, prostorovou vzdálenost

posílení zdraví

  • zapoj pacienta a rodinu do plánu rozvoje komunikace
  • nauč rodinu provádět prvky bazální stimulace
  • konzultuj s lékařem návštěvu logopeda

Související lékařské diagnózy:

Související edukace:

Související ošetřovatelské anamnézy:

loga
Zavřít