? 

Vnímání - poznávání/poznávání/deficitní znalost - 00126 etapa

Definice

Neznalost či nedostatečná znalost  určitého tématu, nedostatečná informovanost pacienta či  jeho blízkých, která jim neumožňuje informovanou volbu s ohledem na stav, léčbu a změnu životního stylu.

Příčiny vzniku

  • nedostatek zkušeností s daným problémem
  • neposkytnutí informací zdravotníky
  • nedostatek vlivů a stimulů
  • chybná interpretace informací
  • nedostatečné opakování, upevňování a zapamatování
  • nezájem o učení
  • omezené poznávací schopnosti
  • neseznámení se s možnými zdroji informací
  • přání nedostávat žádné informace

Určující znaky

subjektivní

  • slovní vyjádření problému
  • žádost o informace

objektivní

  • nepřesné sledování instrukcí
  • neadekvátní spolupráce
  • nepřiměřené či přehnané chování (hysterie, agresivita, apatie)
  • vývoj komplikací, kterým bylo možné předejít

Očekávané výsledky

  • pacient chápe informace týkající se jeho stavu, nemoci, léčby a v plné šíři jim rozumí
  • pacient správně interpretuje naučené postupy a procedury
  • pacient se naučil potřebným aktivitám
  • pacient projevuje zvýšený (zodpovědný) zájem o učení, začíná hledat informace, klást otázky
  • pacient chápe vztah mezi objektivními a subjektivními příznaky nemoci, rozumí vztahu  mezi příznaky a příčinnými faktory
  • pacient správně vykonává potřebné postupy a umí vysvětlit důvody, proč musí být provedeny
  • pacient provádí změny životního stylu a účastní se léčby

Ošetřovatelské intervence

posouzení příčin a souvisejících faktorů

  • zjisti úroveň znalostí pacienta s ohledem na to, co bude potřebovat
  • urči jeho schopnost učit se
  • všímej si vyhýbavých reakcí
  • zjisti, zda bude potřebné poučit i pacientovy blízké
  • zaznamenej osobní faktory (věk, pohlaví, sociální a kulturní vlivy, náboženství, životní zkušenost, úroveň vzdělání, pocit bezmocnosti)
  • zjisti jazykové bariéry, senzorické deficity (např. afázie, dyslexie) bránící v komunikaci
  • zhodnoť fyzický stav (akutní nemoc, intolerance aktivity)
  • posuď obtížnost materiálu, který se má naučit
  • zhodnoť schopnosti pacienta porozumět instrukcím
  • zhodnoť schopnost spolupráce

prováděcí intervence

  • hledej individuální motivační faktory
  • poskytuj informace v rozsahu optimálním pro pacienta a poskytni mu prostor pro otázky
  • urči, co je z hlediska pacienta a sestry nejnaléhavější, a tím začni
  • diskutuj s pacientem, co on vnímá jako potřebné
  • zvaž, které informace by si měl pacient zapamatovat a které lze ponechat na pozdější dobu
  • rozliš informace, které mají význam pro vznik emocí, postojů a hodnot
  • uvědom si, které psychomotorické dovednosti jsou nutné pro učení
  • stanov cíle, kterých by měl pacient dosáhnout
  • formuluj jasně cíle tak, aby umožnily splnění pacientových potřeb
  • blíže urči požadovanou úroveň, časový horizont, krátkodobé i dlouhodobé cíle
  • zapoj pacienta, případně jeho blízké pomocí vhodné literatury, otázek, audiovizuálních materiálů
  • zapoj pacienta do spolupráce s dalšími lidmi s podobnými problémy (např. podpůrné skupiny)
  • dle vhodnosti prováděj týmovou či skupinovou edukaci
  • poskytni pacientovi písemné materiály
  • přizpůsob frekvenci edukačních schůzek a jejich délku individuálním potřebám pacienta
  • zvol vhodné edukační prostředí
  • přizpůsob formu i obsah podávaných informací tak, aby byly podány efektivně
  • podávej informace dle připraveného plánu, průběžně ověřuj, že pacient informacím rozumí
  • používej pojmy a výrazy, kterým pacient rozumí
  • podávaj informace věcné, smysluplné, uspořádané
  • začínej tím, co už pacient zná, a postupně přecházej k tomu, co je nové
  • postupuj od jednoduššího ke složitějšímu
  • využívej názorných pomůcek a technik s ohledem na zdravotní stav pacienta
  • počítej s úzkostí pacienta
  • dle potřeby uprav pořadí informací tak, aby byly nejprve podány ty informace, které vyvolávají největší znepokojení a působí rušivě na schopnost učit se
  • dbej na aktivní roli pacienta v procesu edukace
  • poskytuj zpětnou vazbu, hodnoť učení a získávání dovedností
  • nepodceňuj neformální edukaci a význam modelů rolí (např. odpovědi na různé otázky, potvrzení výkladu v průběhu běžné péče)
  • pomoz pacientovi využívat získané poznatky ve všech oblastech

posílení zdraví

  • poskytni pacientovi kontakt na osoby, které zodpoví jeho otázky nebo potvrdí informace po jeho propuštění
  • zajisti dostupné veřejné zdroje a podpůrné skupiny
  • poskytni informace o dalších zdrojích poznání (např. literatura, nahrávky)

Související lékařské diagnózy:

Související ošetřovatelské anamnézy:

VOŠ zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, http://www.zshk.cz, herma@zshk.cz     (MultiMedia SoftWare, info@mmsw.cz)

Výuka

Ošetřovatelské diagnózy 

VýukaSkip Navigation Links > Ošetřovatelské diagnózy
   Uživatel
 Heslo
 
Skip Navigation Links čtvrtek 3. prosince 2020 20:14