? 

Aktivita - odpočinek/sebepéče/deficit sebepéče při koupání a hygieně - 00108 etapa

Definice

Porucha schopnosti provádět  nebo dokončit osobní hygienu a samostatně se vykoupat.

Příčiny vzniku

  • slabost
  • únava
  • úzkost
  • bolest
  • nepohodlí
  • poruchy vnímání
  • kognitivní postižení
  • postižení neuromuskulární
  • postižení muskuloskeletální
  • mechanické omezení
  • chybějící motivace
  • bariéry prostředí
  • neadekvátní vnímání částí těla nebo prostorového vztahu

Určující znaky

subjektivní

  • bolest
  • úzkost
  • strach
  • pocit studu při přítomnosti druhé osoby
  • neadekvátní vnímání částí těla nebo prostorového vztahu

objektivní

  • neschopnost vejít do koupelny a vyjít z ní
  • neschopnost vstoupit do vany a vystoupit z ní
  • neschopnost umýt si jednotlivé části těla
  • neschopnost vykoupat se
  • neschopnost osušit se
  • neschopnost regulovat proud a teplotu vody
  • neschopnost zajistit zdroj vody

Očekávané výsledky

  • pacient rozpozná svoje individuální slabiny a potřeby v dané oblasti
  • pacient prokáže znalost, jak provádět osobní hygienu  v rámci svých možností
  • pacient se naučí novému způsobu, jak provádět hygienu v rámci svých schopností
  • pacient bude provádět hygienu na úrovni svých schopností
  • pacient má zajištěnou pomoc v rámci domácí péče (rodina, agentura domácí péče)

Ošetřovatelské intervence

posouzení příčin a souvisejících faktorů

  • najdi příčinu poklesu schopností pacienta pečovat o sebe sama (cévní mozková příhoda, roztroušená skleróza, Alzheimerova nemoc atd.)
  • povšimni si dalších zdravotních problémů, které mohou mít vliv na provádění činností (užívané léky, bolest)
  • věnuj pozornost dalším faktorům včetně zhoršení zrakové ostrosti, emoční stability
  • zjisti stupeň individuální poruchy
  • posudˇ paměť, intelekt
  • zhodnoť, zda je deficit dočasný či trvalý a zda se bude vyvíjet

prováděcí intervence

  • podporuj pacienta při určení problému a přijímání rozhodnutí
  • vypracuj ošetřovatelský plán ve spolupráci s pacientem podle jeho individuální situace a možností tak, aby se přiblížil jeho běžnému režimu
  • umožni komunikaci mezi osobami ošetřujícími pacienta
  • při úkonech osobní péče dbej na soukromí
  • naslouchej aktivně vyjádřením pacienta
  • poskytni pacientovi emocionální podporu
  • používej motorickou a slovní instrukci při provádění hygienické péče
  • využívej teoretické znalosti a praktické dovednosti metody bazální stimulace
  • zajisti příslušné pomůcky
  • respektuj pacientův rituál provádění hygienické péče a soukromí při provádění hygienické péče
  • oceňuj vhodnou formou snahu pacienta zapojit se do péče o vlastní zdraví
  • umožni pacientovi aktivní úlohu při péči včetně dostatku času

posílení zdraví

  • pravidelně hodnotˇ spolu s pacientem program péče
  • předcházej úrazu, zajisti bezpečnost pacienta při provádění hygienické péče
  • zapoj do péče o hygienu rodinu, osoby, které si pacient zvolí
  • poskytni pacientovi, rodině vhodné edukační materiály
  • nalezni další zdroje pomoci, například agenturu domácí péče
  • v případě nutnosti pomoz rodině s umístěním pacienta v příslušné instituci

Související lékařské diagnózy:

Související ošetřovatelské postupy:

Související ošetřovatelské anamnézy:

VOŠ zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, http://www.zshk.cz, herma@zshk.cz     (MultiMedia SoftWare, info@mmsw.cz)

Výuka

Ošetřovatelské diagnózy 

VýukaSkip Navigation Links > Ošetřovatelské diagnózy
   Uživatel
 Heslo
 
Skip Navigation Links sobota 19. září 2020 11:48